Month: Januari 2017

Pokok Yang Bercakap

Salah sebuah sajak Kristian dalam kesusasteraan Inggeris kuno ialah “The Dream of the Rood”. Perkataan rood (batang) berasal daripada perkataan Inggeris kuno rod atau pole (tiang), dan ia merujuk kepada kayu salib yang Yesus disalibkan. Dalam sajak purba ini, kisah penyaliban diceritakan semula melalui perspektif si kayu salib. Apabila si pokok menyedari bahawa ia akan dijadikan sebagai kayu salib untuk membunuh Anak Tuhan, ia menolak idea itu. Tetapi akhirnya Kristus menonjolkan pertolongan yang diberikan oleh pokok itu untuk memberikan pembebasan kepada semua orang yang mahu percaya kepada-Nya.

Membina Semula

Ketika Edward Klee kembali ke Berlin selepas bertahun-tahun meninggalkan bandar itu, bandar yang diingat dan disayangi itu tidak lagi seperti dahulu. Ia telah berubah secara mendadak, begitu juga dengan dia sendiri. Penulisannya dalam majalah Hemisphere mencatatkan, “Keadaan yang sudah berubah boleh mengecewakan hati apabila seseorang kembali ke sesebuah kota yang disayanginya.” Kembali ke tempat-tempat yang kita pernah diami dahulu mungkin akan menimbulkan perasaan sedih dan bingung. Kita bukan orang yang sama lagi seperti dahulu, begitu juga dengan tempat yang pernah menjadi tempat yang sangat penting dalam hidup kita.

Penyelamat Yang Kekal Hidup

Jeralean Talley meninggal dunia pada Jun 2015 sebagai seorang yang paling tua—berumur 116 tahun. Pada tahun 1995, bandar Yerusalem meraikan ulang tahunnya yang ke-3,000. 116 tahun dan 3,000 tahun masing-masing memang merupakan usia yang cukup tua bagi seseorang dan sebuah bandar, tetapi terdapat pokok-pokok yang hidup lebih tua lagi. Pokok pain bristlecone yang terletak di White Mountains, California, Amerika Syarikat difahamkan berusia lebih daripada 4,800 tahun. Usia pokok itu 800 tahun lebih tua daripada Abraham!

Sentiasa Dikasihi dan Dihargai

Kita melayani Tuhan yang mengasihi kita lebih daripada pekerjaan kita.