“Saya tidak dapat mempercayai sesiapa pun,” kawan saya berkata sambil menangis. “Setiap kali saya mempercayai seseorang, mereka melukai hati saya.” Kisahnya membuatkan saya sangat marah, kerana bekas teman lelaki yang dianggapnya benar-benar dapat dipercayai telah mula menyebarkan cerita semenjak mereka memutuskan hubungan. Dia bergelut untuk mempercayai orang lain selepas mengalami zaman kanak-kanaknya yang penuh dengan keperitan, maka pengkhianatan ini menjadi salah satu lagi kepastian bahawa orang lain tidak boleh dipercayai.

Saya berusaha untuk mencari kata-kata yang membawa penghiburan. Saya sukar untuk mengatakan bahawa tanggapannya adalah salah. Pada hakikatnya, kebanyakan orang adalah baik dan boleh dipercayai. Saya amat memahami kawan saya itu yang penuh kesakitan, kerana ini mengingatkan pengkhianatan yang saya sendiri alami dalam kehidupan. Sebenarnya, sifat manusia menurut firman Tuhan adalah sangat jelas. Dalam Amsal 20:6, penulis meluahkan perasaan sedih yang sama seperti kawan saya, serta mengingatkan kita tentang kesakitan yang disebabkan oleh pengkhianatan selama-lamanya.

Apa yang saya boleh katakan adalah kekejaman seseorang hanyalah sebahagian daripada cerita tersebut. Walaupun kelukaan yang disebabkan oleh orang lain adalah sungguh menyakitkan, namun Yesus telah menjadikan kasih itu nyata. Dalam Yohanes 13:35, Yesus memberitahu para pengikut-Nya bahawa dunia akan tahu bahawa mereka ialah pengikut-Nya kerana kasih mereka. Walaupun ada orang yang mungkin menyakiti kita, namun kerana Yesus, maka pasti ada juga orang yang rela ingin berkongsi kasih-Nya tanpa syarat untuk menyokong dan menjaga kita. Semoga mereka yang tinggal dalam kasih-Nya yang tidak berkesudahan akan menemukan kesembuhan, persahabatan dan keberanian untuk mengasihi orang lain seperti Dia.