Amy Carmichael (1867-1951), terkenal dengan usahanya yang menyelamatkan anak perempuan yang yatim piatu di India dan memberikan mereka hidup yang baru. Di tengah-tengah kerja yang memenatkan ini, Amy menggelar masa-masa yang mencabar itu sebagai “detik visi.” Dalam bukunya Gold by Moonlight, dia menulis, “Di tengah-tengah hari yang sibuk, kami diberikan seakan-akan sekilas pandang tentang ‘negeri yang terbentang jauh’, dan kami berdiri dengan diam, terpegun di jalan raya.”

Nabi Yesaya berkata tentang suatu masa kelak umat Tuhan yang memberontak akan kembali kepada-Nya. “Matamu akan memandang raja dalam keindahannya dan melihat negeri yang terbentang jauh” (Yesaya 33:17). Untuk memandang “negeri yang terbentang jauh” ini, kita harus mempunyai pandangan yang melampaui keadaan pada ketika ini dan mendapat sudut pandangan kekal. Pada masa yang sukar, Tuhan memampukan kita melihat kehidupan kita daripada sudut pandangan-Nya dan memperoleh harapan. “Sesungguhnya, TUHAN ialah hakim kita, TUHAN ialah pemerintah kita, TUHAN ialah raja kita, Dia akan menyelamatkan kita” (Yesaya 33:22).

Setiap hari kita boleh memilih untuk berduka dalam keputusasaan atau mengangkat mata kita ke “negeri yang terbentang jauh,” kepada “kebesaran” Tuhan (Yesaya 33:21).

Amy Carmichael meluangkan lebih daripada 50 tahun di India untuk membantu gadis muda yang ada keperluan. Bagaimanakah dia melakukannya? Setiap hari dia mengarahkan pandangannya kepada Yesus, dan meletakkan hidupnya dalam jagaan-Nya. Kita juga boleh melakukan hal yang sama.