Ketika saya sedang membesar, saya dan dua orang adik perempuan suka duduk bersebelahan di atas peti kayu cedar kepunyaan emak saya. Emak saya menyimpan baju panas yang diperbuat daripada bulu serta sulaman yang dikait oleh nenek saya. Dia menghargai barang-barang yang disimpan dan bergantung kepada bau kayu sedar yang kuat untuk mencegah serangga merosakkan barangan yang ada di dalam peti.

Kebanyakan harta di dunia boleh dirosakkan oleh serangga atau karat, ataupun boleh dicuri. Matius 6 mendorong kita menumpukan fokus—bukan pada barang yang mempunyai jangka hayat yang terbatas, melainkan pada perkara yang mempunyai nilai kekal. Apabila emak saya meninggal pada usia 57 tahun, dia tidak mengumpulkan banyak harta di dunia, tetapi saya suka memikirkan harta yang disimpannya di syurga (Matius 6:19-20).

Saya mengingat kembali emak saya sangat mengasihi Tuhan dan melayani Dia dengan cara yang senyap: menjaga keluarganya dengan setia, mengajar kanak-kanak di Sekolah Minggu, menjadi kawan bagi seorang perempuan yang ditinggalkan oleh suaminya, menghibur seorang ibu muda yang telah kehilangan bayinya. Dan dia berdoa … walaupun dia kehilangan penglihatannya dan terbatas pada kerusi roda, dia terus mengasihi dan berdoa untuk orang lain.

Harta kita yang sebenar tidak diukur dengan apa yang kita kumpul, —melainkan apa atau siapa yang kita luangkan masa dan kesungguhan kita. Apakah “harta” yang sedang kita simpan di syurga dengan melayani dan mengikuti Yesus?