Kisah ini diberitahu oleh sekumpulan nelayan salmon yang berkumpul di sebuah penginapan Scotland, selepas sehari memancing yang panjang. Semasa seorang sedang menceritakan penangkapan ikan pada hari itu kepada kawan-kawannya, lengannya tersapu meja lalu melemparkan satu gelas kaca ke arah dinding, menghancurkannya dan meninggalkan noda pada permukaan plaster putih. Lelaki itu memohon maaf kepada pemilik penginapan dan ingin membayar ganti rugi untuk kerosakan itu, tetapi tiada apa-apa yang boleh dilakukannya; dinding itu telah menjadi kotor dan hancur. Seorang lelaki yang duduk berdekatan berkata, “Jangan risau.” Sambil berdiri, dia mengambil alat melukis daripada poketnya dan mula melukis pada kotoran yang hodoh itu. Dengan perlahan-lahan muncul satu kepala rusa jantan yang luar biasa. Lelaki itu adalah Sir E. H. Landseer, seniman haiwan di Scotland yang terkemuka.

Daud, raja Israel yang terkemuka serta penulis Mazmur 51, memalukan dirinya dan negaranya kerana dosa-dosanya. Dia berzina dengan isteri salah seorang kawannya dan merancang kematian kawan itu—dua perbuatan yang wajar dijatuhkan hukuman mati. Kehidupannya seumpama hancur. Tetapi dia merayu kepada Tuhan: “Bahagiakan aku semula dengan penyelamatan-Mu dan kuatkan aku dengan Roh-Mu yang pemurah” (Mazmur 51:12).

Seperti Daud, kita mempunyai perbuatan-perbuatan yang memalukan pada masa lalu dan kenangan yang menyusuli, ingatan yang menghantui kita pada tengah malam. Ada begitu banyak perkara yang kita berharap untuk membatalkan atau melakukan semula.

Rahmat Tuhan bukan hanya mengampuni dosa, malahan juga menjadikan kita menjadi lebih baik daripada sebelumnya. Bagi setiap kejadian dalam kehidupan kita, Tuhan tidak menjadikannya sia-sia.