Sebagai seorang ibu muda, saya berazam untuk mendokumentasikan tahun pertama kehidupan anak perempuan saya. Setiap bulan, saya mengambil gambarnya untuk mencatatkan perubahan dan pertumbuhannya. Dalam salah satu gambar kegemaran saya, dia dengan gembira duduk di dalam perut sebiji labu berongga yang saya beli daripada seorang petani tempatan. Saya melihat dengan gembira apabila cahaya mata saya duduk di dalam labu yang terlampau besar. Labu itu akan menjadi layu pada minggu-minggu berikutnya, tetapi anak perempuan saya terus membesar dan bertumbuh dengan sihat.

Cara Paulus menceritakan pengetahuannya akan kebenaran siapa itu Yesus mengingatkan saya tentang foto itu. Dia menyamakan pengetahuan tentang Yesus dalam hati kita dengan harta yang disimpan dalam periuk tanah liat. Dengan mengingatkan apa yang dilakukan Yesus untuk kita, ini memberikan kita keberanian dan kekuatan untuk bertahan melalui pergelutan walaupun “dalam segala hal kami dihimpit” (2 Korintus 4:8). Oleh sebab kuasa Tuhan dalam kehidupan kita, apabila kita “dijatuhkan, tetapi tidak dimusnahkan,” kita menonjolkan kehidupan Yesus (ayat 9).

Seperti labu yang layu itu, kita mungkin berasa letih dan dijatuhkan oleh percubaan kita. Tetapi kegembiraan Yesus dalam kita boleh terus berkembang walaupun terdapat cabaran-cabaran. Pengetahuan kita mengenai Dia—kuasa-Nya bekerja dalam hidup kita—adalah harta yang disimpan dalam badan kita yang bagaikan tanah liat yang lemah. Kita boleh bertumbuh walaupun menghadapi kesusahan kerana kuasa-Nya bekerja dalam hidup kita.