Apabila laporan kesihatan kakak saya, Carolyn menunjukkan dia menghidapi barah pada penghujung Februari 2017, saya memberitahu kawan-kawan, “Saya perlu meluangkan masa sebanyak mungkin dengan kakak saya—mulai sekarang.” Beberapa orang berfikir reaksi saya adalah melampau terhadap khabar tersebut. Namun kakak saya meninggal dalam tempoh 10 bulan. Walaupun saya telah meluangkan masa selama berjam-jam dengannya, tetapi kita tidak pernah mempunyai cukup masa untuk menyatakan kasih itu kepada orang kesayangan kita dengan secukupnya.

Rasul Petrus menggesa pengikut-pengikut Yesus zaman awal “saling mengasihi dengan sepenuh hati” (1 Petrus 4:8). Masa itu mereka hidup dalam penganiayaan, mereka lagi memerlukan kasih daripada saudara-saudara seiman. Namun oleh sebab Tuhan sudah mencurahkan kasih-Nya ke dalam hati mereka, maka mereka mampu membalas dengan mengasihi orang lain. Kasih mereka dinyatakan melalui doa, menyambut saudara seiman di rumah, serta percakapan yang lemah lembut dan benar, dengan kekuatan yang diberikan oleh Tuhan (1 Petrus 4:9-11). Melalui rahmat-Nya, Tuhan telah mengurniakan mereka supaya dapat saling melayani dengan membuat pengorbanan untuk tujuan Tuhan yang baik, “supaya dalam segala hal Allah dimuliakan melalui Yesus Kristus” (ayat 11). Inilah rancangan Tuhan yang berkuasa, yang melaksanakan kehendak-Nya melalui kita.

Kita memerlukan orang lain dan mereka memerlukan kita. Marilah kita menggunakan kesemua masa dan sumber yang sudah kita terima daripada Tuhan untuk saling mengasihi—mulai sekarang.