Bunga matahari bertumbuh dengan bebas di seluruh dunia. Melalui pendebungaan oleh lebah-lebah, tumbuhan ini boleh kelihatan di tepi lebuh raya, di bawah sangkar burung, di kawasan lapang dan di padang rumput. Menurut majalah bagi petani, Farmer’s Almanac, untuk menuai benih bunga matahari yang sedap dan minyak bunga matahari yang tulen, bunga matahari perlu tumbuh di tanah yang baik dengan aliran air yang baik, tanah yang sedikit berasid, kaya dengan nutrien dan bahan kompos organik.

Kita juga memerlukan “tanah yang baik” untuk pertumbuhan rohani (Lukas 8:15). Seperti perumpamaan tentang seorang penabur yang diajarkan oleh Yesus, firman Tuhan dapat bertumbuh di tanah yang berbatu atau semak berduri (lihat ayat 6-7). Namun benih hanya bertumbuh dan membesar dengan baik di tanah “hati (orang) yang baik dan jujur. Mereka bertekun sehingga menghasilkan buah” (ayat 15).

Bunga matahari yang masih muda mengikuti pergerakan matahari dalam pertumbuhannya. Pada setiap hari, bunga matahari akan menghadap matahari dalam proses yang disebut sebagai heliotropisme. Bunga matahari yang matang pula bersedia dengan tetap menghala ke arah timur, menjadikan permukaan bunganya panas dan memperbanyak pendebungaan lebah. Hasilnya, tuaian juga meningkat.

Sama seperti orang yang menjaga bunga matahari, kita juga dapat memberi tempat pertumbuhan firman Tuhan yang subur dengan berpegang pada firman Tuhan dan mengikuti Anak-Nya. Kita membina kejujuran dan hati yang baik supaya firman Tuhan dapat mematangkan kita. Ini ialah proses setiap hari. Semoga kita mengikuti Yesus dan bertumbuh di dalam-Nya.