Pada tahun 2017, selepas bencana Taufan Harvey tercetus di Amerika Syarikat, kami sekumpulan terdorong untuk pergi ke Houston. Matlamat kami adalah memberi dorongan kepada mereka yang terkesan oleh ribut. Dalam proses itu, iman kami turut dicabar dan dikuatkan ketika kami berdiri bersama dengan mereka di bangunan gereja dan rumah yang terjejas oleh bencana.

Iman teguh yang masih ditunjukkan oleh sejumlah orang ini berikutan Taufan Harvey adalah apa yang dinubuatkan oleh Habakuk pada penghujung abad ke-7 SM. Nabi bernubuat bahawa masa sukar akan menimpa mereka (1:5–2:1); perkara akan menjadi teruk sebelum ia menjadi lebih baik. Pengakhiran nubuat itu menunjukkan dia memikirkan kehilangan yang mungkin berlaku di dunia dan perkataan walaupun yang muncul sebanyak tiga kali: “Walaupun pokok ara tidak berbunga … ; walaupun hasil pokok zaitun menyedihkan … ; walaupun domba mati semuanya, dan kandang lembu kosong belaka” (3:17).

Bagaimanakah kita menghadapi kehilangan yang tidak dapat diramalkan seperti kehilangan kesihatan atau pekerjaan, kematian orang yang dikasihi, ataupun bencana alam yang dahsyat? “Puisi untuk masa sukar” dalam kitab Habakuk memanggil kita yakin dan percaya kepada Tuhan, yang merupakan sumber penyelamatan kita (ayat 18), kekuatan dan mengukuhkan kaki kita (ayat 19) untuk semalam, hari ini dan selamanya. Pada akhirnya, mereka yang percaya kepada Dia tidak akan kecewa.