Balapan lumba ski menuruni bukit sering ditandai dengan jalur cat biru yang disemburkan merentangi permukaan salji yang putih. Lekuk-lekuk mungkin akan menjadi gangguan visual bagi para penonton, tetapi garisan-garisan ini terbukti penting bagi kejayaan dan keselamatan para pelumba. Cat itu berfungsi sebagai panduan bagi pelumba untuk melihat garisan yang paling laju untuk pergi ke bawah bukit. Tambahan pula, warna cat yang bertentangan dengan warna salji menawarkan persepsi yang dalam kepada para pelumba, serta amat penting untuk keselamatan mereka apabila meluncur pada kelajuan yang begitu tinggi.

Salomo memohon anak-anak lelakinya mencari hikmat dengan harapan agar mereka selamat dalam perlumbaan hidup. Seperti garisan-garisan biru itu, dia berkata, Tuhan akan “mengajar [mereka] hikmat dan cara hidup yang benar”. Mereka tidak akan terhalang ketika berjalan, dan tidak akan tersandung ketika berlari (Amsal 4:11-12). Harapannya yang sangat mendalam sebagai seorang bapa bagi anak-anaknya ialah agar mereka menikmati kekayaan hidup, dan bebas daripada akibat yang merosakkan yang didatangi oleh kehidupan yang menjauhi kebijaksanaan Tuhan.

Tuhan, sebagai Bapa kita yang penyayang, menawarkan kita panduan yang bagaikan “garisan biru” dalam Alkitab. Walaupun Dia telah memberikan kita kebebasan untuk “meluncur” sesuka hati kita, hikmat yang ditawarkan-Nya dalam firman adalah seperti penanda balapan lumba, tersedia bagi “sesiapa yang memahami nasihat [Tuhan]” (ayat 22). Apabila kita berpaling daripada kejahatan dan berjalan bersama Tuhan, jalan kita akan diterangi dengan kebenaran, dan Tuhan menjaga kita daripada tersandung, serta memimpin kita maju setiap hari (ayat 12, 18).