Jenna, anak saudara saya yang berumur tiga tahun mempunyai satu air muka yang selalu melembutkan hati saya. Apabila dia suka akan sesuatu (benar-benar menyukainya), sama ada itu pai krim pisang, atau melompat di atas trampolin, atau membaling cakera plastik, dia akan berkata, “Saya sangat suka!” (disertakan gerakan melambai-lambai lengannya dengan dramatik).

Kadang-kadang saya tertanya-tanya, Bilakah kali terakhir saya berani menyukai sesuatu seperti itu? Tiada satu pun yang dapat menghalang aku, dan benar-benar tidak takut akan apa-apa?

Yohanes berulang kali menulis, “Allah itu kasih,” (1 Yohanes 4:8, 16). Mungkin kerana kebenarannya bahawa kasih Tuhan—bukan kemarahan, ketakutan atau rasa malu kita—adalah kebenaran yang paling asas, yang sukar difahami oleh orang dewasa . Dunia membahagikan kita kepada beberapa kategori berdasarkan apa yang kita paling takutkan—dan kita sering menurut suara dunia, mengabaikan atau menentang suara-suara yang mencabar kesukaan kita.

Namun di tengah-tengah penipuan dan perebutan kuasa (ayat 5-6), kebenaran kasih Tuhan masih kekal, cahaya yang bersinar dalam kegelapan, mengundang kita untuk mempelajari kerendahan hati, iman dan kasih (1:7–9; 3:18). Kita tahu bahawa kita masih akan dikasihi walaupun kebenaran yang didedahkan oleh cahaya menyakiti hati (1 Yohanes 4:10, 18; Roma 8:1).

Apabila Jenna bersandar dan berbisik kepada saya, “Saya sangat suka anda!” Saya berbisik kembali, “Saya sangat suka anda!” Saya bersyukur kerana peringatan lembut bahawa setiap saat saya dipegang dengan kasih yang tiada batas dan rahmat Tuhan.