“Ayah! Di manakah kamu?”

Ketika saya memandu di jalan raya, tiba-tiba anak perempuan saya menelefon saya dalam keadaan panik. Saya perlu pulang ke rumah pada pukul 6:00 untuk latihannya; Saya tiba tepat pada masanya. Bagaimanapun, suara anak perempuan saya kedengaran kurang percaya. Dengan segera, saya pun menjawab: “Saya di sini. Mengapakah kamu tidak percaya? “

Tetapi ketika saya mengucapkan kata-kata itu, saya terfikir, berapa kerap Bapa Syurgawi menanyakan soalan itu kepada saya? Pada saat-saat yang tegang, saya juga berasa tidak sabar. Saya juga bergelut untuk percaya bahawa Tuhan akan memegang janji-Nya. Justeru itu, saya berseru: “Bapa, di manakah Engkau?”

Di tengah-tengah tekanan dan ketidakpastian, kadangkala saya meragui hadirat Tuhan atau kebaikan dan tujuan-Nya dalam hidup saya. Demikian juga halnya dengan orang Israel. Dalam Ulangan 31, mereka bersiap untuk memasuki Tanah Perjanjian, dengan mengetahui bahawa pemimpin mereka, Musa tidak akan pergi bersama mereka. Musa berusaha untuk meyakinkan umat Tuhan dengan mengingatkan mereka, “TUHAN sendiri akan memimpin dan menyertai engkau. Dia tidak sekali-kali akan mengecewakan ataupun meninggalkan engkau. Oleh itu, jangan takut ataupun cemas” (ayat 8).

Janji itu—bahawa Tuhan selalu menyertai kita—tetap menjadi dasar iman kita pada hari ini (lihat Matius 1:23; Ibrani 13:5). Sesungguhnya, Wahyu 21:3 adalah kemuncak bagi kata-kata ini: “Aku mendengar suara lantang berseru dari takhta itu, “Sekarang Allah tinggal bersama-sama manusia! Dia akan hidup bersama-sama mereka dan mereka akan menjadi umat-Nya. Allah sendiri akan tinggal bersama-sama mereka dan menjadi Allah mereka.”

Di manakah Tuhan? Dia ada di sini dengan kita sekarang—sentiasa bersedia untuk mendengar doa kita.