Lazimnya, jubin seramik berwarna biru dan putih ialah hiasan yang dijumpai di rumah orang Belanda, yang pada asalnya dibuat di bandar Delft. Hiasan jubin itu sering menggambarkan pemandangan yang biasa dilihat di negara Belanda: landskap yang indah, kincir angin yang ada di mana-mana, kehidupan harian penduduk yang bekerja dan bermain.

Pada abad ke-19, Charles Dickens menulis bagaimana jubin-jubin ini digunakan untuk menggambarkan Alkitab dalam bukunya, A Christmas Carol (Karol Krismas). Dia menggambarkan perapian lama yang dibina oleh orang Belanda yang diturapi dengan jubin Delft yang aneh tetapi menarik: gambar “Kain dan Habel, anak-anak perempuan Firaun; Ratu Sheba, … [dan] para Rasul belayar di laut.” Banyak keluarga menggunakan jubin ini sebagai alat pengajaran ketika seluruh keluarga berkumpul di sekitar perapian yang panas dan bercerita mengenai kisah-kisah Alkitab. Mereka belajar tentang sifat Tuhan—keadilan, belas kasihan dan kemurahan Tuhan.

Kebenaran Alkitab masih relevan pada hari ini. Mazmur 78 mendorong kita mengajar “rahsia zaman dahulu, perkara yang telah kita dengar dan ketahui, yang telah diberitahu oleh nenek moyang kita” (ayat 2-3). Selanjutnya Alkitab mengarahkan kita memberitahu “keturunan yang akan datang tentang kuasa TUHAN dan tindakan-Nya yang hebat” dan “keturunan selanjutnya … memberitahunya kepada anak-anak mereka” (ayat 4, 6).

Dengan pertolongan Tuhan, kita dapat mencari cara yang kreatif dan berkesan untuk menceritakan kebenaran Alkitab kepada setiap generasi apabila kita berusaha untuk memberikan penghormatan dan pujian sepenuhnya kepada Tuhan, sebagaimana yang layak diterima-Nya.