Semasa Perang Dunia ke-II, Waldemar Semenov berkhidmat sebagai seorang jurutera muda dalam kapal wap Alcoa Guide—ketika jaraknya sejauh 483 kilometer dari pantai Carolina Utara—sebuah kapal selam Jerman timbul dan melepaskan tembakan. Kapal wap mereka terkena tembakan, terbakar dan mula karam. Semenov dan anak-anak kapal lain pun menurunkan bot keselamatan ke dalam laut dan menggunakan kompas bot untuk belayar menuju ke arah laluan kapal. Selepas 3 hari, sebuah kapal terbang peronda mengesan bot keselamatan itu dan Kapal Amerika Syarikat, Broome datang menyelamatkan orang-orang itu pada keesokan harinya. Syukurlah kerana kompas itu, Semenov dan 26 anak kapal yang lain telah berjaya diselamatkan.

Pemazmur mengingatkan umat Tuhan bahawa mereka dilengkapi dengan kompas kehidupan, iaitu Alkitab. Dia menggambarkan Alkitab sebagai “pelita” (Mazmur 119:105) yang memberikan cahaya untuk menerangi jalan hidup bagi mereka yang mencari Tuhan. Ketika pemazmur hanyut di lautan kehidupan yang bergelora, dia tahu Tuhan dapat menggunakan Alkitab untuk menunjukkan longitud (garisan bujur) dan latitud (garisan lintang) secara rohani untuk menyelamatkannya. Oleh itu, dia berdoa agar Tuhan memberikan cahaya-Nya untuk membimbing hidupnya dan membawanya dengan selamat ke pelabuhan yang ada kehadiran-Nya yang kudus (Mazmur 43:3)

Sebagai orang yang percaya kepada Yesus, ketika kita sesat jalan, Tuhan dapat membimbing kita dengan Roh Kudus dan petunjuk dalam Alkitab. Semoga Tuhan mengubah hati dan fikiran kita ketika kita membaca Alkitab, mempelajarinya, dan mengikuti hikmat yang terkandung dalamnya.