Menurut statista.com, kerjaya kebanyakan pemain Liga Bola Sepak Kebangsaan Amerika (NFL) adalah sangat singkat: hanya 3.3 tahun secara purata kecuali seorang pemain NFL yang bernama Tom Brady. Pada tahun 2021, dia memulakan musim yang ke-22 pada usia 44 tahun. Bagaimana? Mungkin diet yang ketat dan rutin senamannya yang terkenal telah membolehkan dia mengekalkan kelebihan daya saingannya. Tujuh cincin Super Bowl yang dianugerahkan kepada Brady telah membolehkan dia mendapat gelaran G.O.A.T (Greatest of All Time)—pemain terhebat sepanjang masa dalam NFL. Tetapi ini merupakan gelaran yang mustahil tercapai sekiranya dia tidak memberikan sepenuh tumpuan untuk mencapai prestasi yang tertinggi.

Rasul Paulus memuji atlet yang mempamerkan disiplin yang sama pada zamannya (1 Korintus 9:24). Tetapi dia juga melihat bahawa tidak kira sekerap mana mereka berlatih, akhirnya kejuaraan mereka pudar. Sebaliknya dia berkata, kita mempunyai peluang untuk hidup bagi Yesus dengan cara yang dapat mempengaruhi kehidupan yang abadi. Jika atlet yang berusaha untuk kejuaraan yang sementara boleh bekerja keras, Paulus membayangkan, apatah lagi orang percaya yang hidup untuk “hadiah kejuaraan yang tidak akan rosak” (ayat 25).

Kita tidak perlu berlatih untuk mendapatkan keselamatan. Sebaliknya, apabila kita memahami betapa menakjubkan keselamatan daripada Tuhan, ini mengubah keutamaan hidup kita, sudut pandangan kita, dan perkara-perkara yang mendorong kita berlari dalam perlumbaan iman dengan setia melalui kekuatan Tuhan.