Month: Februari 2024

Mahupun kitab Imamat

Topik pembelajaran Alkitab hari itu ialah kitab Imamat, dan saya perlu mengaku. “Saya melangkau banyak bacaan di dalamnya,” saya memberitahu ahli-ahli kumpulan yang lain. “Saya tidak mahu membaca tentang penyakit kulit lagi.”

“Tolonglah Aku yang Kurang Percaya!”

“Di manakah Imanku?—bahkan di lubuk hatiku pun tiada apa-apa selain kekosongan & kegelapan … Jika Tuhan betul-betul hadir—ampunilah aku.”

Apabila Yesus Berhenti

Selama berhari-hari, seekor kucing yang sakit telah menangis dan mengerekot dalam kotak berhampiran tempat kerja saya. Ramai orang yang melewati tempat itu tidak menyedari bahawa seekor kucing telah ditinggalkan di tepi jalan—sehingga seseorang yang bernama Jun datang. Penyapu jalan itu membawa haiwan itu pulang ke rumahnya, yang dia tinggal bersama dua ekor anjing, yang juga merupakan anjing jalanan sebelum ini.

Tidur yang Lena

Kenangan buruk dan tuduhan menghantui fikiran Sal. Dia tidak dapat tidur kerana ketakutan memenuhi hatinya dan peluh membasahi kulitnya. Malam itu merupakan malam sebelum pembaptisannya, dan dia asyik terganggu oleh pemikiran yang negatif. Sal telah menerima keselamatan Yesus dan tahu bahawa dosa-dosanya telah diampuni, tetapi peperangan rohani berterusan. Kemudian isterinya memegang tangannya dan berdoa untuknya. Beberapa lama kemudian, kedamaian menggantikan rasa takut di hati Sal. Dia bangun dan menuliskan kata-kata yang dia akan berkongsi sebelum dia dibaptis—sesuatu yang tidak mampu dilakukannya sebelum ini. Selepas itu, dia pun tidur dengan lena.