Month: Mei 2024

Gurun yang Berbunga

Satu abad yang lalu, hutan yang tumbuh subur meliputi kira-kira 40 peratus daripada Ethiopia, tetapi hari ini hanya tinggal sekitar 4 peratus sahaja. Pembersihan kawasan luas untuk tanaman tanpa melindungi pokok-pokok telah mengakibatkan krisis ekologi. Sebahagian besar tanah sekangkang kera yang masih ada pokok dilindungi oleh pihak gereja. Selama berabad-abad, gereja tempatan Tewahido Ortodoks Ethiopia telah menjaga oasis tersebut di tengah-tengah gurun gersang. Jika anda melihat imej udara, anda akan nampak pulau-pulau menghijau yang dikelilingi oleh pasir berwarna perang. Para pemimpin gereja menegaskan bahawa usaha memelihara pokok-pokok merupakan sebahagian kepatuhan mereka kepada Tuhan sebagai pengurus ciptaan-Nya.

Mata untuk Melihat

Joy prihatin terhadap saudarinya Sandy, yang sudah bertahun-tahun bergelut dengan ketagihan alkohol dan masalah kesihatan mental. Ketika Joy pergi ke apartmen Sandy, pintu terkunci, dan seolah-olah tiada orang di situ. Semasa dia dan beberapa orang lain bersedia untuk mencari Sandy, Joy berdoa, “Ya Tuhan, tolonglah aku melihat apa yang tidak aku nampak.” Ketika mereka hendak bertolak, Joy melihat kembali ke apartmen Sandy dan terlihat langsir beralih dengan sangat perlahan. Pada saat itu, dia tahu bahawa Sandy masih hidup. Walaupun bantuan kecemasan diperlukan untuk mengeluarkan Sandy dari apartmennya, Joy bersukacita atas doa yang dijawab ini.

Kurnia Pemberian Tuhan 

Beberapa dekad yang lalu, saya mengikut satu program percutian kerohanian waktu di universiti. Di situ semua orang bercakap tentang ujian personaliti. “Saya seorang ISTJ!” kata salah seorang. “Saya seorang ENFP,” ujar seorang lagi. Saya kebingungan. “Saya seorang ABCXYZ,” saya bergurau.

Kepatuhan yang Penuh Kasih

Semasa upacara perkahwinan kami, paderi kami berkata kepada saya, “Adakah kamu berjanji untuk mengasihi, menghormati, dan mematuhi suamimu, sehingga badan dikandung tanah?” Sambil memandang sepintas lalu kepada tunang saya, saya berbisik, “Patuh?” Kami telah membina hubungan kami atas dasar kasih sayang dan rasa hormat—bukan kepatuhan membuta tuli, seperti yang disyorkan oleh ikrar tersebut. Bapa suami saya sempat menangkap gambar saya terbeliak mata ketika saya memikirkan makna perkataan patuh itu dan menjawab, “Ya, saya sudi.”