Harriet Tubman (kira-kira lahir pada tahun 1822–1913) dilahirkan dalam perhambaan dan diperlakukan dengan kejam semasa dia masih gadis kecil. Namun dia menemui sinar harapan dalam kisah-kisah Alkitab yang diceritakan oleh ibunya. Kisah pembebasan umat Israel daripada perhambaan di bawah pimpinan Firaun menunjukkan Harriet bahawa Tuhan ingin umat-Nya dibebaskan.

Harriet mendapat kebebasan apabila dia melepasi sempadan negeri Maryland dan akhirnya keluar daripada perhambaan. Walau bagaimanapun, dia berasa tidak tenang kerana dia tahu bahawa masih ramai orang yang terperangkap dalam tawanan. Oleh itu, dia memimpin lebih daripada dua belas misi menyelamat untuk membebaskan mereka yang masih diperhambakan, tanpa mengendahkan ancaman terhadap nyawanya. “Aku rela mati demi mereka,” katanya.

Harriet memahami kebenaran kenyataan ini: “Janganlah takut akan mereka yang membunuh badan, tetapi tidak berkuasa membinasakan roh” (Matius 10:28). Yesus berkata demikian apabila Dia menghantar para pengikut-Nya melaksanakan misi pertama mereka. Dia tahu bahawa mereka akan menghadapi bahaya, dan tidak semua orang akan menerima mereka dengan hati terbuka. Oleh itu, mengapakah Dia masih mendedahkan pengikut-pengikut-Nya kepada risiko? Jawapannya terdapat dalam bab sebelum ini. “Apabila Dia melihat orang ramai itu, [Yesus] mengasihani mereka kerana mereka risau dan tidak berdaya, seperti kawanan domba tanpa gembala” (9:36).

Harriet Tubman tidak dapat melupakan mereka yang masih dalam perhambaan, tindakannya menunjukkan gambaran Kristus kepada kita. Kristus tidak pernah melupakan kita apabila kita terperangkap dalam dosa. Teladan Harriet yang penuh keberanian telah memberi inspirasi kepada kita untuk mengingati mereka yang masih belum memiliki pengharapan di dunia ini.