Month: Ogos 2016

Benar-Benar Bebas

Olaudah Equiano (kira-kira tahun 1745-1796) baru berusia 11 tahun ketika dia diculik dan dijual sebagai hamba. Perjalanan hidupnya yang mengerikan bermula dari Afrika Barat ke Hindia Barat, kemudian ke tanah jajahan Virginia, dan akhirnya ke England. Pada usia 20 tahun, dia telah membeli kebebasannya sendiri, namun pengalaman tersebut telah meninggalkan parut yang dalam dari segi emosi dan fizikal kerana dia pernah mengalami layanan yang tidak berperikemanusiaan.

Pengaruh Lembut

Beberapa tahun sebelum Theodore Roosevelt menjadi Presiden Amerika Syarikat yang ke-26 (1901-1909), dia dimaklumkan bahawa anak sulungnya, Theodore Jr. telah jatuh sakit. Walaupun anaknya, Ted akan pulih, tetapi punca penyakit anaknya menjadi tamparan besar bagi Roosevelt. Doktor memberitahu bahawa dialah punca bagi penyakit anaknya. Anaknya mengalami “keletihan saraf” atau tidak berdaya dari segi mental setelah ditekan dengan keras oleh Theodore untuk menjadi “pejuang” yang gagah, iaitu impiannya sendiri yang tidak dapat dicapai kerana dia sering jatuh sakit pada zaman kanak-kanak. Setelah mendengar itu, Roosevelt berjanji untuk berlembut kepada anaknya, “Selepas ini saya tidak akan memberikan tekanan kepada Ted lagi, sama ada dari segi tubuh atau minda.”

Perjalanan Yang Terpenting

Jalan Raya No. 5 di Madagascar (National Road 5) menonjolkan keindahan pantai pasir putih, hutan sawit dan Lautan Hindi di sepanjang perjalanan. Namun, jalan dua laluan ini yang sejauh 201 km ini diliputi batu gondol, pasir dan lumpur, maka ia juga terkenal sebagai salah satu jalan yang paling teruk di dunia. Para pelancong yang ingin menikmati pemandangan yang luar biasa ini dinasihatkan agar membawa bersama kenderaan pacuan empat roda, pemandu yang berpengalaman, serta seorang mekanik ke sana.

Tuhan Yang Menjaga Kita

Dalam bukunya, The God I Don’t Understand (Tuhan yang Aku Tidak Fahami), Christopher Wright memerhatikan bahawa orang pertama yang telah memberikan nama kepada Tuhan adalah orang yang tidak begitu menonjol. Orang itu ialah Hagar!