Bulan: April 2024

Berdoa dan Berjaga

Apabila menghadapi peperangan rohani, orang yang percaya kepada Yesus harus bersikap serius dalam doa. Bagaimanapun, seorang wanita dari Florida mendapati dia menimpa bahaya dengan amalan doa yang tidak wajar. Setiap kali dia berdoa, dia menutup matanya. Tetapi ketika dia memandu pada suatu hari dan berdoa (dengan mata tertutup!), dia gagal memberhentikan keretanya di depan papan tanda berhenti kerana dia tidak nampak tanda tersebut. Akibatnya, keretanya terpelanting ke persimpangan jalan dan merempuh masuk ke halaman rumah orang. Dia kemudiannya cuba keluar dari halaman rumput tersebut tetapi tidak berjaya. Walaupun dia tidak mengalami sebarang kecederaan, dia disaman oleh polis kerana memandu secara bahaya dan menyebabkan kerosakan harta benda. Pahlawan doa ini telah mengabaikan bahagian penting dalam Efesus 6:18: berjaga-jaga.  

Teman Malaikat

Selepas menjalani banyak kali ujian perubatan, Bev berasa tertekan dan letih. Dia menjadi cemas apabila doktor memberitahu dia bahawa mereka sedang membuat pemeriksaan kanser ke atasnya. Setiap hari Tuhan menguatkannya dengan janji kehadiran-Nya dan kedamaian yang kekal apabila dia berdoa kepada-Nya atau membaca Alkitab. Dia bergelut dengan ketidakpastian dan belajar untuk menyerahkan segala persoalannya kepada Tuhan. Pada suatu pagi, Bev terbaca ayat dalam Keluaran 23 yang benar-benar menyentuh hatinya sebelum dia menjalani satu pembedahan yang serius: “Aku mengutus malaikat-Ku berjalan di hadapanmu untuk melindungimu di jalan dan untuk membawamu ke tempat yang telah Kusediakan” (ayat 20). 

Mencabut Lalang Kebimbangan 

Selepas menanam beberapa biji benih di belakang rumah, saya menunggu untuk melihat hasilnya. Saya pernah membaca bahawa benih akan bercambah dalam tempoh sepuluh hingga empat belas hari, jadi saya sering memeriksa semasa saya menyiram tanah tersebut. Tidak lama kemudian saya melihat beberapa helai daun hijau bercambah dari tanah. Tetapi semangat saya terus hilang apabila suami saya memberitahu saya bahawa itu ialah lalang. Dia menyuruh saya untuk cepat-cepat mencabutnya supaya lalang tidak menghalang pertumbuhan biji benih yang saya telah tanam.

Bersama Melayani dalam Yesus

Para pekerja penyelamat telah bekerjasama untuk membantu tiga orang lelaki yang terkandas di sebuah pulau di Micronesia. Kerjasama berpasukan amat diperlukan kerana masa itu pandemik virus yang merebak telah menyekat hubungan sosial antara satu sama lain. Juruterbang yang pertama sekali melihat dua orang lelaki tersebut menghantar isyarat radio kepada kapal Tentera Laut Australia yang berdekatan. Kapal tersebut kemudiannya menghantar dua buah helikopter yang membekalkan makanan, air dan rawatan perubatan. Kemudian, Pengawal Pantai Amerika Syarikat tiba untuk memeriksa tiga orang lelaki tersebut dan menyediakan sebuah radio untuk mereka. Akhirnya, sebuah bot peronda Mikronesia telah membawa mereka ke destinasi mereka.