Seorang ibu muda menghadapi kesukaran untuk menenangkan anaknya seorang diri di sebuah lapangan terbang yang sibuk. Anak kecilnya membuat perangai—berteriak, menendang-nendang, dan enggan menaiki kapal terbang. Ibu yang sarat mengandung itu akhirnya berputus asa, kecewa, menutup mukanya, dan mula menangis teresak-esak di atas lantai.

Tiba-tiba enam atau tujuh orang penumpang wanita, yang semuanya orang asing, membentuk satu bulatan untuk mengelilingi ibu dan anaknya itu—mereka berkongsi makanan snek serta air, memeluk, malahan menyanyikan lagu kanak-kanak. Perbuatan mereka menenangkan ibu tersebut dan anaknya, akhirnya mereka menaiki kapal terbang. Kemudian golongan wanita yang lain itu pun kembali ke tempat duduk masing-masing, tanpa memperkatakan apa yang telah dilakukan mereka, tetapi mereka tahu sokongan mereka telah memberikan semangat kepada ibu muda itu tepat pada masanya.

Hal ini mengilustrasikan satu kebenaran indah daripada Mazmur 125. “Seperti gunung-gunung melindungi Yerusalem,” kata ayat 2, “demikianlah TUHAN melindungi umat-Nya.” Gambaran itu mengingatkan kita sebagaimana sibuknya kota Yerusalem, kota itu sememangnya dilindungi gunung-gunung—antaranya ialah Gunung Zaitun, Gunung Sion, dan Gunung Moria.

Tuhan melindungi umat-Nya dengan cara yang sama ini—memberi semangat dan menjaga jiwa kita “sekarang hingga selama-lamanya.” Oleh itu, pada waktu kesukaran, pandanglah “ke arah pergunungan” sebagaimana kata pemazmur (Mazmur 121:1). Tuhan sentiasa hadir dengan pertolongan yang kuat, harapan yang teguh dan kasih yang abadi.