Bulan: Januari 2024

Berserah Sepenuhnya Kepada Kristus

Pada tahun 1920, John Sung, anak keenam kepada seorang pastor Cina, telah menerima biasiswa untuk belajar di sebuah universiti di Amerika Syarikat. Dia telah lulus dengan kepujian tertinggi, menamatkan program sarjana, dan memperoleh PhD (Doktor Falsafah). Namun begitu, semasa dia melanjutkan pelajarannya, dia telah meninggalkan Tuhan. Kemudian, pada suatu malam pada tahun 1927, dia menyerahkan hidupnya kembali kepada Kristus dan berasa dirinya terpanggil untuk menjadi seorang pengkhutbah.

Yesus Raja Kita

Semasa menggerudi minyak di salah sebuah negara yang paling panas dan kering di dunia, para penggerudi terkejut apabila menemui sebuah sistem air bawah tanah yang besar. Oleh itu, pada tahun 1983, projek “sungai buatan manusia yang hebat” telah dimulakan, sistem paip telah dibina untuk membawa air tawar berkualiti tinggi ke bandar-bandar yang amat memerlukan air. Papan tanda berhampiran permulaan projek tersebut tertulis kata-kata berikut, “Dari sini mengalir arteri kehidupan.”

Saling Memperhatikan

Seorang pastor muda berdoa setiap pagi untuk meminta Tuhan memakainya pada hari berkenaan untuk memberkati seseorang. Selalunya, situasi sebegini akan timbul dan menggembirakannya. Suatu hari pada waktu rehat di tempat kerjanya, dia duduk di bawah sinaran matahari bersama rakan sekerja yang bertanya kepadanya tentang Yesus. Pastor tersebut menjawab segala soalan yang diajukan oleh lelaki itu. Tiada kata-kata kasar. Tiada pertengkaran. Pastor tersebut mengatakan bahawa Roh Kudus telah memimpinnya untuk mengadakan perbualan santai yang terasanya amat bermakna tetapi penuh dengan kasih. Selain itu, dia juga memperoleh seorang sahabat baharu—seseorang yang ingin mengetahui dengan lebih mendalam tentang Tuhan.

Kurniaan Rahmat Tuhan

Semasa saya sedang menilai timbunan kertas peperiksaan kelas penulisan universiti yang saya ajar, saya terkagum dengan salah satu kertas yang telah ditulis dengan sangat baik! Hasil tulisannya terlalu baik sehingga saya terdorong untuk menyelidikinya. Akhirnya saya mendapati bahawa kertas itu telah diciplak daripada sumber dalam talian.