Menderita Demi Kebaikan Kita


Bacaan Alkitab: Matius 27:27-50
Ayat Kunci: Kristus tidak berdosa, tetapi demi kebaikan kita, Allah meletakkan dosa kita pada Dia.
—2 Korintus 5:21

Setiap tahun, kedengaran ada orang akan memakukan tangan dan kaki mereka pada kayu salib untuk sementara, supaya mereka boleh mengikut contoh penyaliban Kristus. Orang yang mempunyai tanggapan salah ini mungkin berniat baik, tetapi tindakan mereka yang mendera diri sendiri hanya merupakan kesakitan yang sangat kecil jika dibandingkan dengan penderitaan fizikal yang dialami oleh Yesus—malah tidak dapat menunjukkan sedikit pun tentang kesengsaraan Yesus yang mendalam secara rohani.

Selepas menderita penganiayaan yang menghina dan sebatan yang kejam sepanjang malam, yang cukup meragut nyawa sesetengah orang, Yesus menderita kesakitan yang dahsyat selama 6 jam pada kayu salib. Namun Dia mengalami penderitaan yang amat sangat dalam jiwa-Nya. Dalam kegelapan selama 3 jam, Dia harus mengalami penderitaan yang ditinggalkan oleh Tuhan.

Nabi Yesaya mengumumkan bahawa Hamba (yakni Yesus) yang menderita sama sekali tidak berdosa, malah “penderitaannya memang menurut kehendak [Tuhan]” dan Dia “menyerahkan nyawanya sebagai korban bagi pengampunan dosa” (Yesaya 53:10). Rasul Paulus berkata bahawa “Kristus tidak berdosa, tetapi demi kebaikan kita, Allah meletakkan dosa kita pada Dia” (2 Korintus 5:21). Itulah saatnya apabila Yesus tahu Dia telah menanggung segala hukuman Tuhan bagi dosa kita, Dia berseru, “Sudah selesai!” (Matius 27:50; Yohanes 19:30).

Kita hanya boleh memahami sedikit tentang misteri yang dialami oleh Penyelamat kita. Namun kita percaya dan bersukacita dalam keyakinan bahawa Dia menanggung segala hukuman bagi dosa kita. Penderitaan Kristus yang paling mendalam telah menjadi sukacita kita yang terbesar.

Tuhan disalibkan bagi kita;
Dia menyerahkan nyawa-Nya agar kita boleh mendapatkan
Hidup kekal dan sukacita abadi
Di syurga yang tiada lagi kesakitan. —Sper
Kristus menanggung penderitaan pada kayu salib supaya kita boleh menikmati kemuliaan syurga.

Oleh: Herbert Vander Lugt | Lihat Penulis Lain

Kembali ke laman “Pengorbanan Teragung”
Rancangan Pembacaan seterusnya: Pandang Dan Senyaplah
1|2|3|4|5