Month: Julai 2016

Bayaran Masuk

Setiap tahun, kira-kira dua juta orang di seluruh dunia akan melawat Katedral Santo Paulus di London. Bayaran masuk ke dalam bangunan ini adalah begitu berbaloi kerana pelawat dapat melihat kehebatan rekaan struktur gereja yang direka dan dibina oleh Sir Christopher Wren (seorang arkitek Inggeris yang disanjung tinggi dalam sejarah) pada akhir kurun ke-17. Namun pembinaan tempat ibadat ini bukan untuk menarik pelancong. Misi utama bagi gereja besar ini adalah “membolehkan orang yang datang dari pelbagai tempat dapat mengalami hadirat Tuhan yang membawa perubahan hidup melalui Yesus Kristus.” Sekiranya anda ingin melawat bangunan ini dan menyaksikan seni bina, anda dikehendaki membayar bayaran masuk. Namun tiada bayaran masuk dikenakan untuk sesiapa yang menghadiri kebaktian harian di katedral tersebut.

Terus Beriman

Kita mungkin akan tergoda untuk memikirkan iman sebagai suatu formula magis. Sekiranya anda mengumpulkan secukupnya, anda akan menjadi kaya, kekal sihat, serta menjalani hidup yang penuh kepuasan, dan segala doa anda akan dikabulkan. Namun hidup kita tidak selaras dengan formula-formula yang teratur ini. Sebagai buktinya, penulis kitab Ibrani menunjukkan peringatan yang merangsang, mengenai “iman benar” dengan memerhatikan kehidupan orang yang beriman kuat dalam Perjanjian Lama (Ibrani 11).

Kasihilah Sesamamu Manusia

Seorang ahli antropologi telah membuat kesimpulan selepas berbulan-bulan menjalankan kajian di sebuah kampung kecil. Apabila dia sedang menunggu kenderaan untuk membawa dia pergi ke lapangan terbang bagi menaiki penerbangan pulang, dia pun mengambil masa untuk membuat satu permainan bagi sejumlah kanak-kanak. Ideanya adalah meletakkan satu bakul yang penuh dengan buah-buahan dan gula-gula di bawah sebatang pokok, kemudian kanak-kanak itu harus berlumba untuk mendapatkan hadiah itu. Tetapi apabila dia memberikan isyarat untuk berlari, tiada seorang pun berlari dengan pantas ke garis akhir. Sebaliknya, semua kanak-kanak bergandingan tangan dan berlari bersama-sama ke arah pokok itu.

Sahabat Karib Selama-Lamanya

Salah satu pernyataan hikmat yang saya hargai adalah pernyataan yang sering diulangi oleh bapa saya, “Joe, sahabat karib adalah salah satu harta yang terbesar dalam hidup.” Memang betul! Dengan adanya sahabat karib, anda tidak bersendirian. Mereka memerhatikan keperluan anda, dan rela berkongsi sukacita dan beban dalam kehidupan.