Dalam soal memasang benda-benda seperti—barangan elektronik, perabot dan sebagainya—saya dan anak lelaki saya, Steve mempunyai pendekatan yang berlainan. Steve lebih mahir dalam mekanikal, maka dia akan mengenepikan buku panduan dan terus bermula. Sementara itu, saya akan membaca buku amaran dengan sungguh-sungguh tentang “Baca Ini Sebelum Bermula,” dan pada ketika itu dia sudah separuh siap.

Kadang-kadang kita dapat melakukan sesuatu tanpa menghiraukan panduan. Tetapi apabila kita ingin menjalani kehidupan yang dapat memantulkan kebaikan dan hikmat Tuhan, kita tidak mampu menghiraukan panduan-panduan yang telah diberikan-Nya kepada kita dalam Alkitab.

Umat Israel yang telah kembali ke tanah mereka setelah penawanan di Babilon merupakan contoh yang terbaik dalam hal ini. Apabila mereka mula meletakkan semula penyembahan di tanah air mereka, mereka bersedia untuk melakukannya “menurut petunjuk yang tertulis dalam kitab Taurat Musa, hamba Allah” (Ezra 3:2). Dengan membangunkan mazbah yang sesuai dan merayakan perayaan Pondok Daun seperti yang dikatakan Tuhan dalam kitab Imamat 23:33-43, mereka melakukan tepat seperti apa yang telah diperintah Tuhan.

Kristus juga memberikan beberapa arahan kepada pengikut-pengikut-Nya. Dia berkata, “Kasihilah Tuhan Allahmu dengan sepenuh hatimu, dengan segenap jiwamu dan dengan seluruh akalmu” dan “Kasihilah sesama manusia seperti kamu mengasihi dirimu sendiri” (Matius 22:37,39). Apabila kita percaya dan datang kepada Tuhan, Dia akan menunjukkan kita prinsip hidup. Dia yang telah menciptakan kita lebih memahami cara yang sepatutnya kita menjalani hidup ini.