“Tubuh Kristus” merupakan frasa misteri yang boleh ditemui beberapa kali dalam Perjanjian Baru. Rasul Paulus amat bersetuju bahawa frasa itu ditonjolkan sebagai gambaran gereja. Selepas Yesus kembali ke syurga, Dia menyerahkan misi-Nya kepada lelaki dan perempuan yang tidak sempurna dan kurang cekap. Dia mengambil peranan sebagai kepala gereja, namun menyerahkan tugas sebagai tangan, kaki, telinga, mata dan suara kepada para pengikut-Nya yang tidak menentu—dan kepada anda dan saya.

Keputusan Yesus untuk beroperasi sebagai kepala yang tidak kelihatan pada tubuh yang mempunyai banyak bahagian bererti bahawa Dia bergantung kepada kita untuk saling menolong pada masa penderitaan. Rasul Paulus mungkin membayangkan perkara ini apabila dia menulis kata-kata ini: “Dia menolong kami semasa kami mengalami kesusahan, supaya dengan pertolongan yang kami terima daripada Allah, kami pun dapat menolong semua orang yang mengalami kesusahan. Penderitaan yang dialami oleh Kristus, kami alami juga. Melalui Kristus juga, kami ditolong oleh Allah” (2 Korintus 1:4-5). Sepanjang pelayanannya, Paulus mengamalkan prinsip itu. Dia mengumpulkan derma untuk mangsa kemarau, menghantar pembantu ke tempat yang bermasalah, menerima pemberian daripada orang percaya sebagai pemberian daripada Tuhan sendiri.

Frasa “tubuh Kristus” menggambarkan tanggungjawab kita dengan jelas: hidup seperti Kristus yang telah menjadi manusia, memperlakukan orang lain dengan kasih Kristus, terutamanya kepada mereka yang ada keperluan.