“Anda perlu beriman,” kata sesetengah orang. Tetapi apakah maksud itu? Adakah semua iman itu iman yang baik?

“Percaya pada diri anda dan segala keberadaan anda,” kata seorang pemikir positif dari abad yang lalu. “Ketahui bahawa ada sesuatu dalam diri anda yang lebih kuat daripada segala halangan.” Walaupun itu kedengaran baik, ia hancur apabila realiti datang. Kita memerlukan iman pada sesuatu yang lebih besar daripada diri kita.

Tuhan menjanjikan Abram bahawa dia akan memiliki keturunan yang ramai (Kejadian 15:4-5), oleh itu dia mengalami halangan yang besar—dia sudah tua dan belum mempunyai anak. Apabila dia dan Sarai telah lama menunggu Tuhan menggenapi janji-Nya, mereka mengatasi halangan itu dengan cara sendiri. Akibatnya, mereka menghancurkan keluarga mereka dan mewujudkan perselisihan yang tidak sepatutnya (lihat Kejadian 16 dan 21:8-21).

Tiada sesuatu pun yang dilakukan dengan kekuatan Abraham sendiri berjaya. Tetapi akhirnya dia menjadi orang yang terkenal kerana imannya. Paulus menulis tentangnya, “Abraham tetap percaya dan berharap bahkan pada masa tidak ada harapan lagi baginya. Itulah sebabnya Allah menjadikan dia bapa kepada banyak bangsa. Seperti yang tertulis di dalam Alkitab, ‘Keturunanmu akan menjadi banyak sekali’ ” (Roma 4:18) Menurut Paulus, iman ini yang menyebabkan Abraham “diterima sebagai orang yang sudah berbaik semula dengan Allah” (ayat 22).

Iman Abraham terletak pada sesuatu yang jauh lebih besar daripada dirinya—pada satu-satunya Tuhan yang benar. Objek bagi iman kita membawa perubahan.