Anak lelaki saya sedang belajar mengira satu hingga sepuluh. Dia mengira semua benda, daripada barang mainannya sehinggalah kepada pokok-pokok. Dia mengira benda yang saya tidak begitu perhatikan, seperti bunga liar dalam perjalanan ke sekolah ataupun jari-jari kaki saya.

Dia juga mengajar saya untuk mengira semula. Namun saya sering memikirkan perkara yang belum disiapkan ataupun benda yang tidak ada pada saya sehingga saya tidak dapat melihat semua perkara baik di sekeliling saya. Saya lupa untuk menghitung jumlah kawan baru saya pada tahun ini serta doa saya yang sudah terkabul, air mata kegembiraan yang telah dititiskan dan gelak tawa bersama kawan-kawan baik saya.

Sepuluh jari saya ini tidak cukup untuk menghitung semua kurnia yang diberikan Tuhan kepada saya hari demi hari. “Engkau telah melakukan banyak perkara untuk kami, ya TUHAN, Allahku, Engkau tidak ada bandingnya! Engkau telah membuat banyak rancangan yang baik untuk kami, tidak mungkin aku dapat menceritakan segalanya” (Mazmur 40:6). Malah, bagaimana kita dapat mula menghitung kesemua berkat daripada penyelamatan, perdamaian, dan hidup kekal?

Marilah kita menyertai Daud untuk menaikkan pujian kepada Tuhan di atas segala fikiran-Nya yang berharga serta semua perkara yang telah dilakukan-Nya bagi kita, dengan berkata, “Ya Allah, betapa berharganya fikiran-Mu bagiku, dan betapa banyak jumlahnya. Jika dihitung, bilangannya lebih banyak daripada butir pasir” (Mazmur 139:17-18).

Mari kita belajar untuk menghitung lagi!