Hari ini saya terlihat sekuntum bunga tunggal yang tumbuh di padang rumput—bunga kecil berwarna ungu yang “mensia-siakan keharumannya dalam udara padang pasir.” Ayat yang indah ini dipetik daripada sajak penulisan Thomas Gray. Saya pasti tiada seorang pun pernah melihat bunga istimewa ini sebelumnya, dan mungkin tiada seorang pun yang akan melihatnya lagi. Mengapakah bunga yang indah ini berada di sini? Saya berfikir.

Alam semula jadi tidak pernah menjadi sia-sia. Setiap hari ia memaparkan kebenaran, kebaikan, dan keindahan dalam karya Pencipta. Setiap hari alam semula jadi mempersembahkan penyataan yang baru dan segar akan kemuliaan Tuhan. Adakah saya melihat Tuhan melalui keindahan itu, atau saya melihat hanya sekilas pandang tentang keindahan itu dengan sikap acuh tidak acuh?

Seluruh alam mengisytiharkan keindahan seorang Peribadi yang menciptakannya. Respons kita adalah menyembah, mengagumi, dan mensyukuri—“sinaran” pada bunga seri pagi, keindahan matahari terbit, simetri bagi sepohon pokok tertentu.

Penulis C. S. Lewis menceritakan dia berjalan di hutan pada suatu hari panas. Dia telah bertanya kepada kawannya tentang cara terbaik untuk memupuk hati yang bersyukur kepada Tuhan. Kawan itu pun pergi ke anak sungai yang berdekatan, lalu menyimbah muka dan tangannya dengan air dari air terjun yang kecil, dan bertanya, “Mengapa tidak bermula dengan ini?” Lewis telah mempelajari suatu prinsip yang penting pada ketika itu: “Kesyukuran bermula daripada apa yang ada di hadapan anda.”

Arus air dari air terjun, desiran angin melalui pokok willow, seekor burung robin, sekuntum bunga kecil. Mengapa tidak mula mempersembahkan kesyukuran anda dengan segala ini?