Ketika beberapa buah papan tanda “I love you” (saya mengasihi anda) berwarna merah jambu muncul dengan misterinya di bandar Welland, Ontario, di Kanada, wartawan tempatan yang bernama Maryanne Firth memutuskan untuk membuat penyiasatan. Namun siasatan itu tidak menemukan apa-apa hasil. Beberapa minggu kemudian, papan-papan tanda baru muncul dengan memaparkan nama sebuah taman tempatan disertakan tarikh dan masa.

Maka Firth pergi ke taman itu pada masa yang ditetapkan bersama dengan ramai penduduk tempatan yang ingin tahu. Di sana, dia bertemu dengan seorang lelaki yang memakai sut serta menutup mukanya dengan baik. Bayangkan betapa terkejutnya ketika lelaki itu menghulurkan sejambak bunga dan melamar dia! Rupanya lelaki misteri itu ialah Ryan St. Denis—teman lelakinya. Dia menerima lamaran itu dengan gembira.

Penyataan cinta St. Denis kepada tunangnya mungkin kelihatan hebat, tetapi penyataan kasih Tuhan kepada kita jauh lebih hebat! “Inilah cara Allah menunjukkan kasih-Nya kepada kita: Dia mengutus Anak-Nya yang tunggal ke dalam dunia supaya melalui Anak-Nya kita beroleh hidup sejati dan kekal” (1 Yohanes 4:9).

Yesus bukan lambang cinta semata-mata, seperti sekuntum bunga ros yang diberikan oleh seseorang kepada yang lain. Dia ialah manusia ilahi yang sanggup memberikan nyawa-Nya supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya akan menerima penyelamatan dan mendapat hubungan perjanjian kekal dengan Tuhan. Tidak ada yang dapat memisahkan seorang Kristian daripada kasih Tuhan “baik hal-hal yang di langit mahupun yang di bumi—tidak ada sesuatu pun di alam semesta yang dapat menghalang Allah mengasihi kita, seperti yang sudah ditunjukkan-Nya melalui Yesus Kristus, Tuhan kita!” (Roma 8:39).