Selepas tamat pengajian universiti, saya mempunyai pekerjaan yang bergaji rendah. Wang adalah ketat, dan kadang-kadang saya tidak mempunyai cukup wang untuk membeli makanan seterusnya. Masa itu saya belajar berharap kepada Tuhan untuk peruntukan harian saya.

Ini mengingatkan saya tentang pengalaman nabi Elia. Semasa pelayanannya sebagai nabi, dia belajar berharap kepada Tuhan untuk memenuhi keperluan hariannya. Tidak lama selepas Elia mengumumkan kemarau di Israel sebagai penghukuman Tuhan, Tuhan menghantarnya ke tempat yang sepi, Sungai Kerit, yang Dia mengutus burung-burung gagak untuk membawa Elia makanan hariannya dan menyegarkannya dengan air dari sungai (1 Raja-Raja 17:1–4).

Tetapi kemarau berlaku. Sungai pula menyusut menjadi sungai kecil, dan perlahan-lahan menjadi lelehan. Tuhan mula berfirman hanya apabila sungai itu kering: “Pergilah segera ke Sarfat … Aku telah memerintahkan seorang balu untuk menyediakan makananmu di sana” (ayat 9). Sarfat berada di Fenisia, dan penduduknya ialah musuh orang Israel. Adakah sesiapa akan menawarkan perlindungan kepada Elia? Atau adakah balu miskin itu mempunyai makanan untuk dikongsi?

Kebanyakan kita lebih suka jika Tuhan menyediakan semua benda dengan kelimpahan sebelum sumber kita kehabisan, bukannya hanya cukup untuk seharian. Tetapi Bapa kita yang penuh kasih berbisik, Percayalah Aku. Sebagaimana Dia menggunakan burung gagak dan balu untuk menyediakan keperluan Elia, tiada yang mustahil bagi Dia. Kita boleh bergantung kepada kasih dan kuasa-Nya untuk memenuhi keperluan harian kita.