Bulan: Mac 2018

Mahkota Raja

Semasa duduk bersama untuk makan malam beberapa minggu sebelum Hari Easter, kami membuat mahkota duri dengan mencucukkan sebatang pencungkil gigi ke sebuku span berbentuk piring di hadapan kami masing-masing. Setiap pencungkil gigi itu menandakan sesuatu perkara yang telah kami lakukan dengan kesal pada hari itu dan Kristus harus menanggung hukuman itu. Kemudian kami pulang dengan membawa piring tersebut, dan kegiatan itu terus-menerus mengingatkan bahawa kami berdosa kerana kesalahan yang telah kami lakukan dan kami sesungguhnya memerlukan seorang Penyelamat. Malah hanya melalui kematian Yesus pada kayu salib, barulah kami dibebaskan daripada belenggu dosa.

Via Dolorosa

Semasa Minggu Suci, kita memperingati hari-hari terakhir sebelum Yesus disalibkan. Jalan yang dilalui oleh Yesus sepanjang jalan di Yerusalem ke tempat Dia disalibkan dikenali sebagai Via Dolorosa pada hari ini, yang bermaksud jalan penderitaan.

Baldi Kasih

Pada suatu hari, ketika saya berada di kelas fizik banyak tahun yang dahulu, tanpa menyuruh kami menoleh ke belakang, guru kami bertanya, “Apakah warna dinding di belakang kamu?” Tiada seorang pun antara kami yang dapat menjawab.

Pandang dan Senyaplah

Seorang penggubah berbangsa Mexico, Rubén Sotelo menghuraikan keadaan Yesus pada kayu salib dalam sebuah lagu yang bertajuk “Pandanglah Dia”. Lirik lagu itu mengajak kita memandang Yesus dengan senyap, kerana kasih Yesus yang telah ditunjukkan-Nya pada kayu salib sungguh tidak terkata. Dengan iman, kita boleh membayangkan babak-babak yang tertulis dalam kitab-kitab Injil. Kita boleh membayangkan kayu salib dan darah, paku dan kesakitan-Nya.