Bulan: Jun 2018

Terang Dunia

Salah satu lukisan kegemaran saya boleh dijumpai di Gereja Keble College di Oxford, England. Lukisan tersebut, The Light of the World adalah karya seorang pelukis England yang bernama William Holman Hunt, menunjukkan Yesus memegang satu lampu pada tangan-Nya dan mengetuk pintu sebuah rumah.

Gambaran Kasih

Saya dan anak-anak saya telah memulakan satu tabiat yang baru. Setiap malam sebelum tidur, saya mengumpulkan pensel warna dan menyalakan satu lilin. Sambil meminta Tuhan menerangi jalan kami, kami mengeluarkan diari kami dan menulis atau melukis jawapan kepada dua soalan: Adakah saya menunjukkan kasih kepada orang lain pada hari ini? Adakah saya tidak menunjukkan kasih pada hari ini?

Cincin dalam Tong Sampah

Sewaktu di universiti, saya bangun pada suatu pagi dan mendapati Carol, rakan sebilik saya dalam keadaan panik. Cincin meterainya telah hilang. Kami mencari di merata-rata tempat. Pada keesokan paginya, kami mencari di tempat pembuangan sampah.

Dibebaskan

Seorang budak lelaki menghidapi palsi serebrum sejak lahir. Ini menyebabkan dia tidak dapat bercakap atau berkomunikasi. Tetapi ibunya, Chantal Bryan, tidak pernah berputus asa, dan apabila anak itu berumur sepuluh tahun, dia mendapat cara untuk berkomunikasi dengannya melalui mata dan menulis pada papan. Apabila cara ini berjaya digunakan, ibu tersebut berkata, “Dia seumpamanya dibebaskan dan kami dapat bertanya kepadanya apa-apa sahaja.” Sekarang Jonathan boleh membaca dan menulis, termasuk puisi, dengan berkomunikasi dengan matanya. Apabila ditanya tentang perasaannya yang dapat “bercakap” dengan keluarga dan kawan-kawannya, dia menjawab, “Ini sungguh indah saya dapat mengatakan kepada mereka bahawa saya mengasihi mereka.”