Month: Mei 2019

Sedia Membantu

Di pinggir bandar Paris, seperti bandar-bandar lain di seluruh dunia, orang ramai datang untuk membantu orang yang tiada tempat tinggal dalam komuniti mereka. Pakaian yang dibungkus dalam beg kalis air telah digantung pada pagar yang ditetapkan bagi mereka yang tinggal di jalanan, agar mereka boleh mengambil barang-barang itu mengikut keperluan sendiri. Beg itu dilabel, “Saya sedia membantu jika anda kesejukan.” Usaha itu bukan sahaja menghangatkan mereka yang tidak memiliki tempat tinggal, tetapi juga mengajar orang dalam masyarakat bahawa betapa pentingnya untuk membantu orang yang serba kekurangan.

Kasih Tanpa Ketakutan

Selama bertahun-tahun saya mengenakan perisai ketakutan untuk melindungi hati saya. Ini menjadi satu alasan saya untuk mengelakkan diri daripada mencuba perkara baru, menuruti impian saya, dan mentaati Tuhan. Namun ketakutan akan kehilangan, kesakitan hati, dan penolakan telah menghalang saya membangun hubungan yang penuh kasih dengan Tuhan dan orang lain. Kebimbangan membuatkan saya berasa tidak selamat, khuatir, dan menjadi seorang isteri yang iri hati, serta seorang ibu yang terlalu melindungi dan sentiasa risau. Sungguhpun begitu, ketika saya terus belajar bahawa Tuhan sangat mengasihi saya, Dia mengubah cara saya berhubung dengan Dia dan orang lain: Kerana saya tahu bahawa Tuhan akan memperhatikan saya, saya berasa lebih selamat serta ingin mengutamakan keperluan orang lain terlebih dahulu.

Tempat Tidur yang Kosong

Saya tidak sabar untuk kembali ke Hospital St. James di Montego Bay, Jamaica dan menghubungi Rendell semula, yang telah mengetahui kasih Yesus baginya dua tahun yang lalu. Evie, seorang remaja yang mengikuti lawatan persembahan koir sekolah tinggi, yang saya pergi bersama setiap musim bunga telah berkongsi firman Tuhan dan menerangkan injil kepada Rendell sehingga dia sendiri menerima Yesus sebagai Penyelamatnya.

Padi Berkat Tuhan

Pesta Kaamatan dan Gawai Dayak sudah dirayakan sejak zaman nenek moyang kita di Sabah dan Sarawak. Kaamatan dan Gawai Dayak wujud atas kepercayaan bahawa Huminodun anak kepada Kinorohingan (Sabah) dan Petara (Sarawak) telah memberikan mereka padi sebagai makanan utama. Pesta ini disambut setiap tahun demi menjaga ‘semangat’ padi serta berterima kasih kepada tuhan-tuhan tersebut. Tetapi benarkah tuhan-tuhan inilah yang memberikan…

Padi Berkat Tuhan

Baca Selanjutnya

Mari rayakan Kaamatan dan Gawai Dayak dengan gembira bersama orang tersayang dengan cara yang berbeza dengan dunia.