Month: Ogos 2020

Hamba Mendengar

Sekiranya radio kapal Titanic tidak dimatikan, mereka pasti mengetahui bahawa kapal itu sedang tenggelam. Cyril Evans, operator radio dari kapal lain cuba menyampaikan amaran kepada Jack Phillips, iaitu operator radio kapal Titanic bahawa kapal mereka amat dekat dengan kawasan aisberg. Tetapi Phillips sibuk menyalurkan pesanan kepada penumpang-penumpangnya, dan dengan kasar menyuruh Evans untuk diam. Lalu Evans mematikan radionya dengan berat hati dan pergi tidur. 10 minit kemudian, kapal Titanic melanggar aisberg. Panggilan kecemasan mereka tidak terbalas kerana tiada sesiapa yang mendengarnya.

Pemeriksaan Diri

Saya terbaca surat-surat yang dikirim oleh bapa saya kepada ibu sewaktu zaman Perang Dunia Kedua. Bapa saya berada di Afrika Utara pada ketika itu dan ibu saya di West Virginia. Sebagai leftenan pangkat dua dalam Tentera Amerika Syarikat, bapa saya ditugaskan menapis surat para askar untuk menjaga maklumat sensitif daripada musuh. Saya berasa lucu apabila melihat di bahagian luar suratnya sendiri kepada isterinya terdapat cap “Ditapis oleh Lt. John Branon.”

Ombak Teragung 

Orang ramai suka membuat ‘sorakan ombak’. Dalam acara sukan dan konsert di seluruh dunia, sorakan ini bermula dengan beberapa orang berdiri dan mengangkat tangan. Kemudian yang duduk di sebelah membuat gerakan yang sama. Tujuannya adalah untuk membentuk satu gerakan susulan yang berpusing di seluruh stadium. Apabila sampai ke penghujung pusingan, mereka yang memulakan gerakan ini akan tersenyum dan bersorak. Seterusnya, gerakan ini berulang. 

Tuhan Penyelamat Kita

Di laut lepas, seorang penyelamat sedang berusaha untuk menolong para perenang pertandingan triatlon yang panik. Dia berseru kepada para perenang, “Jangan pegang bahagian tengah kayak!” kerana ini akan menterbalikkan bot itu. Sebaliknya, dia mengarahkan perenang yang keletihan berpegang kuat pada bahagian depan kayak, supaya mereka dapat diberikan pelampung dan diselamatkan.