Kata-kata keras adalah menyakitkan. Jadi rakan saya—seorang penulis yang pernah memenangi anugerah—bergelut untuk membalas kritikan yang diterimanya. Buku barunya telah memperoleh ulasan lima bintang serta memenangi anugerah besar. Kemudian seorang pengulas majalah yang disanjunginya memberi pujian sambil mengkritiknya dengan keras. Dia berpaling kepada rakan-rakannya dan bertanya, “Apakah sepatutnya respons saya?”

Seorang kawan menasihatinya, “Biarkan sahaja.” Saya juga pernah memberi nasihat sebagai seorang penulis majalah, termasuk petua untuk mengabaikan kritikan atau belajar daripadanya sambil terus bekerja dan menulis.

Walau bagaimanapun, akhirnya, saya memutuskan untuk merujuk kepada Alkitab—yang mempunyai nasihat terbaik untuk semua perkara—cara untuk membalas kritikan yang kuat. Kitab Yakobus menasihati, “Kamu tahu bahawa setiap orang haruslah cepat mendengar, tetapi lambat berkata-kata, dan lambat naik marah.” (Yakobus 1:19). Rasul Paulus menasihati kita semua “hidup rukun” (Roma 12:16).

Walau bagaimanapun, seluruh fasal Amsal ini mengajar kebijaksanaan untuk bertindak balas terhadap perselisihan. “Jawapan yang lembut meredakan kemarahan, sedangkan kata-kata yang pedas membangkitkan amarah,” kata Amsal 15:1. “Orang yang sabar mendatangkan perdamaian” (ayat 18). “Orang yang menerima tegur ajar, menjadi lebih bijak” (ayat 32). Dengan kebijaksanaan ini, semoga Tuhan membantu kita menahan lidah kita, seperti kawan saya. Namun, apa yang penting, kebijaksanaan mengarahkan kita “takut kepada Tuhan” kerana “kehormatan didahului oleh kerendahan hati” (ayat 33).