Bulan: November 2020

Memberi yang Terbaik

Ketika kami memasuki rumah perlindungan bagi orang tempatan yang tidak memiliki rumah, timbunan kasut yang didermakan ada di hadapan mata kami. Pengarah rumah perlindungan tersebut menjemput kumpulan remaja kami untuk membantu memilih kasut yang masih boleh dipakai. Sepanjang hari kami mencari kasut-kasut yang berpasangan dan masih boleh dipakai. Setelah selesai, kami membuang lebih daripada separuh kasut-kasut itu kerana tidak dapat dipakai lagi. Walaupun rumah perlindungan itu tidak dapat menghentikan orang memberi barangan berkualiti rendah, mereka enggan mengagihkan kasut yang berkeadaan buruk.

Menjadi Manis Semula

Adat perkahwinan orang Rusia dipenuhi dengan keindahan dan maknanya tersendiri. Dalam satu majlis perkahwinan yang mengamalkan adat ini, pengacara majlis mengajukan minum ucap selamat bagi pasangan pengantin. Semua orang akan mengangkat gelas mereka dan berteriak, “Gor’ko! Gor’ko!” yang bermaksud “Pahit! Pahit!” Semasa para hadirin menyorakkan kata-kata itu, pasangan pengantin harus berdiri dan mencium satu sama lain sebagai lambang bahawa minuman itu menjadi manis semula.

Jangka Masa Hidup

Saya, ibu dan adik-beradik saya berada di samping ayah ketika dia menghembuskan nafas terakhir. Ayah akan genap 89 tahun dalam beberapa hari lagi ketika Tuhan memanggil dia pulang. Pemergiannya meninggalkan kekosongan dan memori sebagai kenangan. Tetapi kami memiliki harapan bahawa suatu hari nanti kami akan bertemu semula dengan dia.

3 janji untuk menolong anda menempuh hari ini

3 Janji Tuhan yang memberi kita harapan dalam situasi yang sukar akibat Covid-19

Menghadapi Pertarungan 

Baru-baru ini, saya bertemu dengan sekumpulan rakan saya. Dalam perbualan, ternyata masing-masing mereka sedang berhadapan dengan masalah besar. 2 rakan kami mempunyai ibu bapa yang sedang melawan penyakit kanser. Seorang mempunyai anak yang bermasalah gangguan pemakanan. Seorang menghidapi penyakit kronik. Manakala seorang lagi telah menjalani pembedahan besar. Hal-hal itu adalah beban berat bagi rakan-rakan saya yang berumur 30-an atau 40-an.