Jeneral Charles Gordon (1833–1885) berkhidmat untuk Ratu Victoria di negara China dan tempat lain. Namun ketika dia tinggal di England, dia mendermakan 90 peratus daripada pendapatannya. Ketika dia mendengar tentang kebuluran di Lancashire, dia menggores untuk memadamkan tulisan penghargaan pada pingat emas tulen yang telah diterimanya daripada seorang pemimpin dunia dan mengirimkannya ke kawasan utara, dan memberi pesan mereka untuk mencairkan pingat emas dan menggunakan wang itu untuk membeli roti bagi orang miskin. Pada hari itu dia menulis dalam diarinya: “Aku telah menyerahkan benda duniawi terakhir yang aku miliki dan hargai di dunia ini kepada Tuhan Yesus.”

Tahap kemurahan hati Jeneral Gordon mungkin jauh melebihi apa yang dapat kita berikan, tetapi Tuhan selalu memanggil umat-Nya memerhatikan orang-orang yang dalam kekurangan. Dalam beberapa hukum yang disampaikan melalui Musa, Tuhan mengarahkan supaya para petani tidak menuai pinggir ladang mereka atau mengumpulkan seluruh hasil tanaman. Sebaliknya, ketika menuai kebun anggur, Dia memberitahu mereka meninggalkan anggur yang telah jatuh “untuk orang miskin dan orang asing” (Imamat 19:10). Tuhan menghendaki umat-Nya mempunyai kesedaran dan menyediakan bantuan untuk golongan yang serba kekurangan dalam kalangan mereka.

Walaupun kita yakin yang kita adalah seorang yang amat pemurah, kita boleh meminta agar Tuhan meningkatkan keinginan kita untuk memberi kepada orang lain, malah mencari kebijaksanaan-Nya untuk cara-cara kreatif dalam memberi. Dia suka menolong kita menghulurkan kasih-Nya kepada orang lain.