Month: November 2022

Bunyi Amaran

Pernahkah anda terserempak dengan ular orok-orok? Jika ya, anda mungkin menyedari bahawa bunyi detar ular menjadi semakin kuat apabila anda bergerak menghampirinya. Hasil penyelidikan dalam jurnal saintifik Current Biology mendedahkan bahawa ular meningkatkan kadar bunyi detar apabila ancaman menghampirinya. “Mod frekuensi tinggi” ini boleh membuat kita berfikir bahawa ular ini berada lebih dekat daripada yang dijangka. Seperti yang dikatakan oleh seorang ahli penyelidik, “Salah tafsiran jarak oleh pendengar … mewujudkan garis jarak keselamatan yang jauh.”

Hidangan Hangat 

Ayam panggang, kacang hijau, spageti, dan roti. Pada suatu hari bulan Oktober yang sejuk, hidangan makan malam hangat ini diberikan kepada sekurang-kurangnya 54 orang gelandangan, oleh seorang wanita yang meraikan hari lahirnya yang ke-54. Wanita itu dan rakan-rakannya memutuskan tidak meraikan hari jadinya seperti biasa di restoran, tetapi menyediakan makanan untuk orang gelandangan di jalanan di Chicago. Di media sosial, dia mendorong orang lain juga melakukan kebaikan sebagai hadiah hari jadi.

Berjalan Bersamaku

Beberapa tahun yang lalu, sebuah lagu yang popular telah masuk carta, dengan sekumpulan koir Kristian yang menyanyikan korus, “Yesus Berjalan Bersamaku.” Satu kisah yang hebat terkandung di sebalik lirik lagu ini.

Sungguh Indah 

Saya masih sangat muda ketika saya mengintip melalui tingkap nurseri hospital dan melihat bayi yang baru lahir buat pertama kalinya. Oleh sebab saya masih kecil, saya terkejut ketika melihat seorang anak kecil yang berkerut dengan kepala tanpa rambut dan berbentuk kon. Bagaimanapun, ibu bayi yang berdiri berdekatan dengan kami tidak berhenti untuk bertanya kepada semua orang, “Cantik kan, anak saya?” Saya teringat saya pernah menonton sebuah video bahawa seorang ayah dengan lembut menyanyikan lagu, “You Are So Beautiful” (Kamu Sungguh Cantik) kepada bayi perempuannya. Bagi ayahnya, anak kecil itu adalah hal terindah yang pernah dicipta.