Month: Januari 2023

Pemberi Berkat

Pada 15 Januari 1919, sebuah tangki besar yang berisi molases, iaitu sejenis sirap pahit pekat dan hitam telah meletup di Boston. Gelombang tumpahan setinggi 4.5 meter daripada 2 juta gelen cecair itu melimpah di jalanan pada kelajuan 48 km sejam, dan menghanyutkan kereta api, bangunan, manusia dan binatang. Molases mungkin tidak berbahaya, tetapi pada masa itu bencana itu mengakibatkan maut: sejumlah 21 orang mati dan lebih daripada 150 orang tercedera.

Berjalan dengan Sia-sia

“Saya tidak fikir saya boleh melakukan ini lagi,” kata rakan saya sambil menitiskan air mata ketika dia meluahkan rasa putus asa yang dihadapinya sebagai jururawat yang mengalami krisis dalam kesihatan global. “Saya tahu Tuhan telah memanggil saya untuk menjadi jururawat, tetapi saya benar-benar kehilangan harapan,” katanya. Melihat keadaannya yang diselubungi kelelahan, saya menjawab, “Saya tahu kamu berasa tidak berdaya sekarang, tetapi berdoalah agar Tuhan membimbing kamu dan memberi kekuatan untuk bertahan.” Pada masa itu, dia mengambil keputusan untuk mencari Tuhan melalui doa. Tidak lama kemudian, semangat rakan saya dihidupkan kembali dengan matlamat hidup yang baharu. Bukan sahaja dia diberikan keberanian untuk terus menjadi jururawat, tetapi Tuhan juga memberi dia kekuatan untuk melayani lebih ramai orang dengan melawat hospital-hospital di seluruh negara.

Tujuh Minit Ketakutan

Apabila robot perayau Marikh Perseverance mendarat di planet merah itu pada 18 Februari 2021, mereka yang memantau ketibaannya mengalami “tujuh minit ketakutan.” Apabila kapal angkasa itu menamatkan -perjalanan sejauh 469 juta kilometer, robot itu sendiri harus melakukan prosedur pendaratan yang kompleks. Isyarat dari Marikh ke Bumi mengambil masa selama beberapa minit, jadi NASA tidak dapat mendengar apa-apa daripada Perseverance semasa pendaratan. Hal ini sangat menakutkan pasukan yang telah meletakkan begitu banyak usaha dan sumber ke dalam misi itu.

Kot Merah Jambu

Brenda sedang berjalan menuju ke pintu keluar pusat beli-belah, tiba-tiba satu benda berwarna merah jambu dari sebuah kedai telah menarik perhatiannya. Dia berpaling dan berdiri dalam keadaan terpesona sambil menatap “kot berwarna merah jambu” di hadapannya. “Oh, Holly pasti akan menyukainya,” katanya. Holly ialah rakan sekerjanya dan seorang ibu tunggal yang menghadapi kekurangan wang. Brenda tahu bahawa Holly memerlukan kot tebal itu, dan tahu bahawa rakannya itu tidak akan membelanjakan wang untuk membeli sesuatu demi dirinya sendiri. Tanpa teragak-agak, Brenda tersenyum sambil mencapai dompetnya lalu membeli kot tersebut dan mengirimkannya ke rumah Holly. Dia menyertakan kad tanpa nama pada kiriman itu, “Kamu sangat dikasihi”. Kemudian Brenda seolah-olah menari sambil menuju ke keretanya dengan hati yang sangat gembira.