Selama lebih daripada dua abad, lagu suci pertama yang termuat dalam buku lagu suci Methodist ialah “Beribu Lidah Patut” (O for a Thousand Tongues to Sing). Pada asalnya, lagu yang digubah oleh Charles Wesley ini bertajuk “Sambutan Orang Percaya” (For the Anniversary Day of One’s Conversion), untuk memperingati pembaharuan imannya yang radikal kepada Yesus. Lagu suci tersebut mempunyai 18 rangkap yang mengisytiharkan kebaikan Tuhan yang penuh kemuliaan kepada mereka yang bertaubat dan mengikut Kristus.

Iman seperti itu berbaloi diraikan—dan berbaloi dikongsi. Dalam 2 Timotius 2, Paulus mendorong Timotius tetap teguh dalam imannya dan tekun berkongsinya. Dia mencatat, “Injil yang kusampaikan, yang kerananya aku menderita seolah-olah aku seorang penjahat, sehingga dipenjarakan” (ayat 8-9). Paulus tidak mempersoalkan pilihannya, sebaliknya dia memperingatkan Timotius untuk mengingati inti berita baik: “Yesus Kristus, keturunan Daud, telah dibangkitkan daripada kematian” (ayat 8), bukanlah datang untuk memerintah tetapi untuk melayani dan akhirnya mati untuk dosa-dosa dunia ini supaya kita dapat didamaikan dengan Tuhan. Kematian tidak menang. Yesus telah bangkit dari kubur.

Sebagaimana Injil membebaskan semua orang yang percaya, mesej itu sendiri tidak terikat. “Firman Allah tidak mungkin dipenjarakan,” kata Paulus (ayat 9), biarpun di tempat-tempat yang nampaknya kematian telah menang: seperti penjara, katil hospital, kubur. Dalam Kristus, terdapat harapan untuk semua orang dan itulah berita yang berbaloi diraikan!