Month: Ogos 2024

Mengambil Berat dengan Bijak

Sekumpulan lima puluh ekor ikan paus telah terdampar di pantai Scotland. Kejadian ini sungguh menyayat hati. Para sukarelawan cuba untuk menyelamatkan ikan-ikan paus tersebut tetapi akhirnya kesemua makhluk ini mati. Tiada sesiapa pun tahu sebabnya. Kemungkinan kejadian ini disebabkan oleh ikatan naluri yang kuat dalam kalangan ikan paus. Apabila seekor ikan paus berada dalam keadaan yang bahaya, yang lain pun datang untuk membantu. Bagaimanapun, naluri penyayang juga boleh membawa bahaya.

Apakah yang ada di Tangan Anda?

Beberapa tahun selepas saya menerima Tuhan sebagai Penyelamat dan menyerahkan hidup saya kepada-Nya, saya merasakan Tuhan menyuruh saya menghentikan kerjaya saya sebagai wartawan. Ketika saya mengetepikan pena dan penulisan saya, tidak sangka bahawa suatu hari nanti Tuhan akan memanggil saya menulis untuk memuliakan Dia. Selama bertahun-tahun yang tidak pasti, saya berasa terdorong oleh kisah Musa dan tongkatnya dalam Keluaran 4.

Tuhan yang Adil

Ketika Ryan masih seorang remaja, ibunya meninggal dunia akibat penyakit barah. Dia kehilangan tempat tinggal dan tidak lama kemudian terpaksa berhenti sekolah. Dia berasa putus asa dan sering kelaparan. Beberapa tahun kemudian, Ryan menubuhkan sebuah badan amal untuk membantu orang lain terutamanya kanak-kanak untuk belajar bertani, menuai dan menyediakan makanan dari kebun sendiri. Organisasi ini ditubuhkan dengan tujuan bahawa tiada sesiapa harus lapar, dan orang yang mempunyai makanan haruslah berkongsi dengan orang yang ada kekurangan. Keprihatinan Ryan terhadap orang lain mencerminkan hati Tuhan yang adil dan berbelas kasihan.

Berbaloi untuk Menunggu

Phil Stringer sudah menunggu selama lapan belas jam untuk menaiki satu penerbangan yang ditunda akibat ribut petir. Walau bagaimanapun, kesabaran dan ketabahannya telah membuahkan hasil. Dia bukan sahaja dapat terbang ke destinasinya dan sempat menghadiri mesyuarat perniagaan yang penting, dia juga merupakan satu-satunya penumpang dalam penerbangan itu! Semua penumpang yang lain telah berputus asa atau membuat rancangan lain. Para petugas kapal terbang menghidangkan apa sahaja makanan yang dipesannya. Stringer berkata, “Saya pasti duduk di barisan hadapan. Mengapa tidak, sebab ‘kan saya seorang sahaja penumpang dalam pesawat ini” Memang berbaloi untuk menunggu dengan hasilnya.