John Martin (1789–1854), seorang pelukis berbangsa Inggeris pada era Romantik terkenal dengan lukisan landskapnya yang menggambarkan kejatuhan tamadun. Dalam adegan-adegan yang hebat ini, manusia tidak berdaya untuk menghentikan tragedi yang semakin menjelang, dan tiada sesiapa berdaya untuk menghentikan kemusnahan yang menimpa mereka. Salah satu lukisannya, The Fall of Nineveh (Kejatuhan Niniwe), menggambarkan orang ramai melarikan diri di bawah awan tebal yang gelap, dengan mendesak cuba mengelakkan kemusnahan yang bakal datang.

Lebih daripada dua ribu tahun sebelum lukisan Martin, nabi Nahum bernubuat kepada Niniwe tentang penghakimannya. Nabi menggunakan imej gunung-gunung menggeletar, bukit-bukit yang remuk, dan bumi terlambung-lambung (Nahum 1:5) untuk melambangkan kemurkaan Tuhan terhadap mereka yang menindas orang lain demi keuntungan mereka sendiri. Walau bagaimanapun, respons Tuhan terhadap dosa bukannya tanpa kasih kurnia. Apabila Nahum mengingatkan pendengarnya tentang kuasa Tuhan, dia juga menyatakan bahawa Tuhan “panjang sabar” (ayat 3) dan “Dia mengenal mereka yang berlindung pada-Nya” (ayat 7).

Penghuraian tentang penghakiman merupakan sesuatu yang sukar dibaca, tetapi dunia yang terus membiarkan kejahatan berlaku lagi mengerikan. Syukurlah nabi tidak berakhir dengan kata-kata itu. Dia mengingatkan kita bahawa Tuhan menginginkan dunia yang baik dan adil: “Lihatlah, di atas gunung-gunung tampak kaki orang yang membawa khabar baik, yang mengkhabarkan kedamaian!” (ayat 15). Berita baik tersebut adalah Yesus, yang menderita akibat dosa kita supaya kita dapat berdamai dengan Tuhan (Roma 5:1, 6).