“Adakah dosa anda juga menyalibkan Yesus pada kayu salib?” Itulah soalan yang ditanya oleh pelukis Belanda, iaitu Rembrandt dalam karya agungnya pada tahun 1633, The Raising of the Cross (Kebangkitan Kayu Salib). Yesus muncul di tengah-tengah gambar ketika kayu salib-Nya diangkat dan diletakkan di tempatnya. Empat orang lelaki dalam lukisan kelihatan sedang mengangkat kayu salib, tetapi salah seorang lelaki itu kelihatan menonjol dalam cahaya yang mengelilingi Yesus. Pakaiannya berbeza; berpakaian dalam gaya pakaian pada zaman Rembrandt, serta topi yang sering dipakai oleh pelukis itu. Apabila diamati lebih dekat, wajah lelaki pada lukisan mendedahkan bahawa Rembrandt telah memasukkan dirinya ke dalam lukisan itu, yang seolah-olah berkata, “Dosa saya juga menyebabkan kematian Yesus.”

Tetapi ada seorang lagi yang juga menonjol dalam lukisan tersebut. Dia menunggang kuda, dan terus melihat keluar dari lukisan itu. Ada orang berpendapat ini merupakan potret diri kedua oleh Rembrandt, yang seolah-olah ingin membangkitkan kesedaran semua orang yang melihat lukisan ini dengan soalan ini, “Bukankah anda di sini juga?”

Paulus melihat dirinya memang di sana, dan kita juga, kerana Yesus menderita dan mati untuk setiap kita. Dalam Roma 5:10, Dia menyebut diri-Nya dan kita sebagai “seteru Allah.” Tetapi walaupun dosa kita menyebabkan kematian Yesus, kematian-Nya mendamaikan kita dengan Tuhan: “Tetapi Allah telah menunjukkan kasih-Nya sendiri terhadap kita dengan demikian: Ketika kita masih berdosa, Kristus telah mati untuk kita” (ayat 8).

Kita sama sahaja dengan Rembrandt dan Paulus: orang berdosa yang memerlukan pengampunan. Melalui kayu salib-Nya, Dia menawarkan kepada kita apa yang tidak dapat kita lakukan untuk diri kita sendiri, dan memenuhi keperluan kita yang mendalam: permulaan baru dengan Tuhan.