Berita-berita dunia menghujani kita melalui Internet, televisyen, radio dan telefon. Kebanyakan berita kelihatannya memaparkan masalah-masalah di dunia ini—isu jenayah, keganasan, peperangan serta ekonomi. Namun ada kalanya berita-berita baik juga menembusi waktu-waktu suram dalam berita-berita yang sedih dan mengecewakan—cerita-cerita mengenai para rasul yang mulia, kejayaan dalam bidang perubatan, atau pendamaian telah tercapai di tempat-tempat peperangan.

Kata-kata daripada dua orang yang tercatat dalam Perjanjian Lama juga membawa harapan besar kepada orang yang berasa letih akan pertentangan.

Ketika Nahum menghuraikan penghakiman Tuhan yang bakal dijatuhkan ke atas satu bangsa yang tidak berbelas kasihan dan sangat kuat, dia berkata, “Lihatlah, seorang utusan datang melalui gunung-gunung untuk menyampaikan berita baik. Dia datang untuk mengisytiharkan kemenangan!” (Nahum 1:15). Berita itu membawa harapan kepada semua orang yang ditindas dengan kejam.

Frasa yang sama muncul dalam kitab Yesaya: “Betapa baiknya melihat kedatangan utusan, dia datang melintasi pergunungan, dan membawa berita baik, berita kedamaian! Dia mengisytiharkan penyelamatan” (Yesaya 52:7).

Nubuat Nahum dan Yesaya yang membawa harapan itu telah digenapi pada Krismas yang pertama, ketika malaikat mengisytiharkan kepada para gembala, “Janganlah takut! Aku datang membawa Berita Baik untuk kamu, berita yang akan menggembirakan semua orang. Pada hari ini di kota Daud telah lahir Penyelamat kamu, Kristus, Tuhan” (Lukas 2:10-11).

Tajuk berita utama dalam kehidupan kita setiap hari ialah berita terbaik yang pernah diperkatakan—Kristus Penyelamat telah lahir!