Suatu hari saya memancing di sebuah tasik yang tenang di perairan Tasik Piatt, sambil membuang joran berhampiran kawasan yang mempunyai banyak rumpai air. Saya memerhati seekor ikan jenis smallmouth bass yang besar menyelinap keluar dan menuju ke arah kawasan banyak tumbuhan itu untuk menyiasat. Dia pergi ke arah umpan saya yang kelihatan menarik, memandangnya, lalu cepat-cepat masuk semula di sebalik rumpai. Hal ini berlaku beberapa kali sehingga dia terlihat mata kail. Kemudian ikan itu mengibaskan ekor lalu dengan pantas masuk semula ke tempat persembunyiannya dan tidak lagi keluar.

Iblis menjuntaikan godaan di depan mata kita seperti mata kail. Ia nampak sedap. Ia menjanjikan kepuasan. Namun kuasa Iblis berakhir di sana. Dia tidak boleh memaksa kita mengambil kail itu. Kuasanya terhenti di hujung keinginan kita—di titik akhir keputusan kita. Apabila Roh Kudus memberi amaran kepada kita dan kemudian kita membuat keputusan untuk mengatakan tidak, Iblis tidak dapat berbuat apa-apa lagi. Yakobus berkata dia melarikan diri daripada dosa (4:7).

Sebagai orang percaya, kita mendapat kelegaan besar daripada kata-kata rasul Paulus, yang juga pernah mengalami godaan besar (Matius 26:33-35). Kemudian dia menulis, “Berjaga-jagalah dan berwaspadalah, kerana Iblis, musuh kamu merayau-rayau seperti singa … Teguhkanlah iman dan lawanlah Iblis … ” (1 Petrus 5:8-9).

Seperti ikan bass tadi yang enggan makan umpan saya, mintalah kekuatan daripada Tuhan, maka kita akan berjaya menahan diri daripada terjebak dalam godaan Iblis!