Apabila saya mula bekerja di sebuah pejabat kecil yang saya sewa sekarang, satu-satunya penghuni adalah beberapa ekor lalat. Kebanyakan yang lain sudah mati, badan serta bangkai lalat-lalat itu bertaburan di atas lantai dan bingkai tingkap. Saya membuang kesemuanya, kecuali seekor, yang masih amat jelas kelihatan.

Bangkai lalat tersebut mengingatkan saya untuk hidup dengan baik setiap hari. Kematian adalah peringatan terbaik akan kehidupan, dan kehidupan adalah suatu hadiah. Salomo berkata, “Tetapi sesiapa yang masih hidup di dunia ini mempunyai harapan” (Pengkhutbah 9:4). Kehidupan di bumi ini memberi peluang kepada kita untuk mempengaruhi serta menikmati dunia di sekeliling kita. Kita boleh makan, minum dan menghargai perhubungan kita (ayat 7,9).

Kita juga boleh menikmati pekerjaan kita. Salomo memberi nasihat, “Jalankanlah segala tugasmu dengan sungguh-sungguh” (ayat 10). Apa pun pekerjaan atau tugas kita dalam hidup, kita masih boleh melakukan perkara yang lebih penting, dan melakukannya dengan baik. Kita boleh mendorong orang, berdoa, dan menyatakan kasih dengan ikhlas pada setiap hari.

Penulis Pengkhutbah berkata, “Nasib malang boleh menimpa setiap orang … Manusia tidak tahu saat ketibaan bencana” (ayat 11-12). Adalah mustahil bagi kita untuk mengetahui bila jangka hayat kita di bumi ini akan berakhir, tetapi kegembiraan serta matlamat dapat ditemui pada hari ini apabila kita bersandar kepada kekuatan Tuhan serta berharap pada janji Yesus untuk hidup yang kekal (Yohanes 6:47).