Saya telah mendengar kata-kata yang amat menyedihkan hari ini. Dua orang lelaki yang percaya kepada Kristus telah membincangkan suatu isu dan mereka mempunyai perbezaan pendapat tentang isu itu. Lelaki yang lebih tua kelihatan angkuh kerana dia menggunakan Kitab Suci seperti senjata, memotong terus-menerus apa sahaja yang dilihatnya sebagai kesalahan dalam hidup lelaki yang lebih muda. Orang yang muda itu pula kelihatan bosan terhadap kecaman tersebut atau sikap orang tua itu, lalu menjadi tawar hati.

Apabila perbincangan menuju penghujungnya, lelaki yang lebih tua mengomen mengenai kurang minat yang ketara pada lelaki muda. “Kamu biasanya berminat,” kata yang mulanya, lalu dia berakhir dengan herdikan. “Saya tidak tahu apa yang kamu mahu.”

“Anda terlepas peluang untuk mengasihi saya,” kata orang muda itu. “Sepanjang masa anda mengenali saya, apa yang kelihatan penting bagi anda adalah menunjukkan apa yang anda fikir salah tentang saya. Apa yang saya mahu? Saya mahu melihat Yesus—dalam diri anda dan melalui anda.”

Saya berfikir bahawa sekiranya kata-kata ini ditujukan kepada saya, nescayalah saya berasa susah hati. Pada ketika itu saya tahu Roh Kudus memberitahu saya ada orang yang saya terlepas peluang untuk mengasihinya. Saya juga tahu ada orang yang tidak dapat melihat Yesus dalam diri saya.

Rasul Paulus memberitahu kita bahawa kasih mesti menjadi dasar penggerak dalam apa jua yang kita lakukan; dalam segala yang kita lakukan (1 Korintus 13:1-4). Janganlah kita terlepas peluang yang seterusnya untuk menunjukkan kasih sayang.