Bunyi senandung yang menakutkan mula berdengung dari jauh, kemudian semakin kuat dan menjadi kebisingan yang menggegarkan bumi. Dengan segera ratusan kereta kebal dan beribu-ribu askar infantri telah mengerumuni sejumlah askar Finland yang jauh sedikit. Ketika menghadapi gelombang serangan itu, seorang askar Finland yang tidak bernama telah memberikan sudut pandangan yang baru. Dengan berani dia bertanya dengan kuat tentang musuh mereka: “Di manakah kita mendapat tempat untuk menguburkan mereka semua?”

Lebih kurang 2,600 tahun sebelum Finland menunjukkan keberanian dalam pertempuran sewaktu Perang Dunia Kedua itu, seorang rakyat Yudea yang bimbang memberi reaksi yang sangat berbeza terhadap masalah yang dihadapi mereka. Tentera Asyur telah mengepung rakyat Yerusalem di dalam kota mereka, maka mereka berkemungkinan akan mati kebuluran akibat pengepungan itu. Hizkia berasa sungguh panik. Namun dia berdoa “Ya TUHAN Yang Maha Kuasa, Allah Israel, Engkau yang bersemayam di atas kerub, Engkau satu-satunya Allah yang memerintah semua kerajaan di dunia” (Yesaya 37:16).

Melalui nabi Yesaya, Tuhan menjawab Raja Asyur, Raja Sanherib dengan kata-kata yang keras. “Siapakah yang engkau cela dan hina itu? Engkau telah bersikap sombong terhadap Aku, Allah Israel, Allah yang suci” (ayat 23). Kemudian Tuhan menghiburkan Yerusalem. “Demi kehormatan-Ku sendiri dan demi janji-Ku kepada hamba-Ku, Daud, Aku akan membela kota ini serta melindunginya” (ayat 35). Tuhan mengalahkan Sanherib dan memusnahkan tentera Assyria (ayat 36-38).

Walau apa pun bahaya yang muncul dalam hidup anda pada hari ini, Tuhan yang disembah oleh Raja Hizkia dan Yesaya masih bertakhta. Dia rindu untuk mendengar seruan daripada setiap kita dan menyatakan kekuasaan-Nya.