Tarikh 25 April 2015 menandakan ulang tahun yang ke-100 untuk Hari Peringatan Anzac. Hari ini diraikan setiap tahun oleh Australia dan New Zealand untuk memberi penghormatan kepada anggota tentera Australia dan New Zealand (ANZAC) yang telah berperang bersama sewaktu Perang Dunia Pertama. Ia menandakan satu masa apabila tiada satu di antara dua negara ini yang harus menghadapi peperangan secara bersendirian; tentera-tentera dari kedua-dua negara ini memikul pergelutan ini bersama-sama.

Tindakan yang saling memikul pegelutan hidup adalah prinsip asas cara hidup yang wajar dalam setiap pengikut Kristus. Seperti cabaran Paulus kepada kita “Hendaklah kamu saling menolong memikul beban. Dengan cara demikian kamu akan mentaati perintah Kristus” (Galatia 6:2). Dengan menghadapi cabaran hidup bersama-sama, kita dapat menolong untuk meneguh dan menyokong satu sama lain pada masa yang sukar. Dengan saling menyatakan perhatian dan kasih Kristus, kesulitan-kesulitan hidup sepatutnya membawa kita kepada Kristus dan satu sama lain—bukan memisahkan kita untuk menderita bersendirian.

Dengan berkongsi pergelutan dengan orang lain, kita sedang membentukkan teladan kasih Kristus. Dalam Yesaya kita membaca “Padahal penderitaan kitalah yang ditanggungnya, penyakit kitalah yang dideritanya” (Yesaya 53:4). Walau betapa besarnya pergelutan yang kita hadapi, kita tidak pernah menghadapinya bersendirian.